Hjemmekontoret: Mere hjemmearbejde accelererer salg og produktudvikling

Flere medarbejdere og virksomheder har fået øjnene op for fordelene ved hjemmearbejde – ikke kun under coronapandemien, men også i fremtiden. Indretningen af de hjemlige kontorrammer er derfor blevet opprioriteret, og det har sat gang i salget og udviklingen af produkter til hjemmekontoret.


Artiklen er bragt i 365DESIGN nr. 1 2021


”Vi giver en opfordring til i videst muligt omfang – hvis man kan – at indføre en del hjemmearbejde både i den offentlige og den private sektor.”

Sådan lød meldingen fra sundhedsminister Magnus Heunicke, da de danske sundhedsmyndigheder i marts 2020 lukkede Danmark ned og sendte det danske kontorfolk hjem for at arbejde. Det resulterede i, at næsten en tredjedel – 31 procent – af de privatansatte lønmodtagere blev sendt hjem for at arbejde ifølge en analyse fra Dansk Industri.

Det er ikke længere en nyhed, at mange danskere har måttet tage privaten i brug som arbejdsplads under coronapandemien. Nyheden er nu, at mange, både virksomheder og medarbejdere, har set fordelen af hjemmearbejde. En Epinion-analyse fra foråret 2020 viser, at 62 procent af det danske kontorfolk gerne vil have større mulighed for at arbejde hjemmefra. Samtidig fortæller Dansk Industri, at flere virksomheder er klar til at gøre hjemmekontoret mere permanent – også efter at coronapandemien er drevet over. Hos forsikringsselskabet Codan har de eksempelvis valgt, at halvdelen af de ansatte fra start 2021 skal arbejde hjemme minimum to dage om ugen. Kun hver fjerde medarbejder får en fast kontorplads. Beslutningen er taget med udgangspunkt i gode erfaringer med hjemmearbejde under coronakrisen, hvor de ansatte løbende er blev adspurgt om ønsker til deres fremtidige arbejdsplads.

De mange restriktioner og forholdsregler i forbindelse med Covid-19 har således fået os til at se anderledes på måden at arbejde på. Det kan for mange sagtens foregå i de hjemlige rammer. Trenden med at arbejde hjemmefra havde allerede rørt på sig, før corona ramte, men pandemien gav det sidste skub i retningen mod en ny måde at tænke arbejdslivet på.

Vækst i salget af kontormøbler

Da hjemmearbejdet blev mere eller mindre permanent i en periode, måtte mange til en start tage sofaen eller spisebordet i brug. Men mere hjemmearbejde – både nu og i fremtiden – kræver etablering af et hjemmekontor, hvor de fysiske rammer som møbler og belysning er optimale, og hvor privatliv og arbejdsliv kan adskilles. Flere danskere har derfor over den seneste tid valgt at opgradere arbejdspladsen derhjemme. Ifølge Bolius har 11 procent af danskerne i alderen 25+, der bor i en ejer- eller andelsbolig, foretaget et eller flere tiltag i boligen grundet coronapandemien – især bedre indretning af hjemmearbejdspladsen samt etablering af samme. Hjemmekontoret er kommet i fokus blandt forbrugerne, og det har udløst en øget efterspørgsel på møbler og interiør, der passer til at indrette arbejdspladsen derhjemme. En efterspørgsel, som kan mærkes hos flere i design-, møbel- og interiørbranchen, blandt andet flere store retailere.

”Vi mærker en stigende efterspørgsel efter møbler til hjemmet helt generelt, herunder også produkter til hjemmekontoret. Det er i høj grad kontorstole, hæve-/sænkeborde og lamper, som vi ser øget efterspørgsel på,” forklarer Christian Mouroux Pedersen, Country Communication Manager hos Ikea Danmark.

Hos Jysk lyder samme melding. Siden marts er salget af produkter til kontoret steget med 50 procent sammenlignet med sidste år. Stigningen nåede faktisk helt op på 70 procent i de første tre måneder efter nedlukningen.

Også hos en af Danmark største webshops for kontorindretning, Kontormøbler.dk, oplever de stor vækst. I 2020 er salget til private forbrugere steget med 125 procent, mens stigningen er nået helt op på 400 procent i forhold til sidste år, når virksomheders køb af kontormøbler og -udstyr til deres medarbejdere også medregnes. Ifølge Kontormøbler.dk er bruttolønsordningen, hvor virksomheden betaler for en hjemme­arbejdsplads, mens medarbejderen modsvarer med en nedgang i bruttolønnen, med til at hive salget op. Før omtalte Codan er et eksempel på en virksomhed, der har sat bruttolønsordningen i spil, ved at lade de hjemmearbejdende ansatte få et tilskud til at indrette et kontor i privaten.

Hjemmekontorets fysiske rammer

Et dedikeret område i hjemmet 

Det rette tekniske udstyr 

De rette møbler – herunder en god stol og et godt skrivebord 

Sikring af den rette belysning gennem hele døgnet

 

Ny efterspørgsel kræver nye produkter

Flere producenter har ligeledes oplevet øget efterspørgsel på møbler og interiør til arbejdsstyrken, der har indtaget hjemmet. Flere midlertidige produkter til at imødekomme udfordringer med at arbejde hjemme så dagens lys i pandemiens begyndelse. Et eksempel er det norske påfund Oppreist: En papkonstruktion, som sættes ovenpå et skrive-, køkken- eller spisebord og giver brugeren mulighed for at stå op og arbejde. Af de mere permanente løsninger har flere design- og møbelbrands efter sommeren 2020 udvidet deres sortiment med nye produkter målrettet kontoret.

Hos Paustian fik de på fem uger skabt en ny bordserie til både private kunder og virksomheder, som kan tilpasses den enkelte og dermed passe æstetisk flot ind i medarbejderens hjem. Efter et øget salg af eksisterende produkter under coronapandemien – eksempelvis den klassiske 7’er på hjul – fik Fritz Hansen blod på tanden til at satse yderligere på produkter til hjemmekontoret blandt andet gennem et øget fokus på at skabe inspirerende billeder af velindrettede hjemmekontorer.

 

Læs mere om, hvordan Paustian og Fritz Hansen har oplevet og taklet danskernes stigende interesse for at indrette hjemmekontoret her.