I denne uges korte nyheder kan du læse om Ikeas vestjyske byggeri, der er sat på midlertidig stand-by, en udstilling med bæredygtigt fokus, om et samarbejde mellem Sonos og Hay og om en designvirksomhed, der for alvor har fundet fodfæstet igen.
Hver fredag samler 365DESIGN op på ugens korte nyheder og giver et overblik over, hvad der rører på sig i designverdenen.
Ikea-byggeri sat på pause
Sidste år offentliggjorde Ikea, at Esbjerg ville blive et Ikea-varehus rigere, og at byggeriet skulle stå klar til at åbne i 2021. Men på grund at eksterne og interne faktorer er opførelsen af det nye varehus sat på pause. Baggrunden for pausen er en kombination af ændringer i danskernes forbrugsmønstre samt arbejdet på globalt plan med fremtidens varehuse.
”Vi lever i en verden, hvor alt bliver mere digitalt – også vores købsvaner. Vi kan se, at flere og flere danskere handler på nettet frem for i de fysiske butikker. Det er en udvikling, vi er nødt til at tage seriøst. Det er vores ambition at bygge nye varehuse, der sikrer, at vi møder vores kunders behov og giver dem den bedst mulige Ikea-oplevelse i fremtiden. Derfor arbejder vi på at afklare, hvordan kundemødet skal være i fremtiden, og det har også indflydelse på vores planer i Esbjerg,” forklarer Anders Lyhne Nordtorp, ekspansionschef hos Ikea Danmark, i en pressemeddelelse.
Varehuset er planlagt til at brede sig over den 55.000 kvadratmeter store grund, som Ikea har købt og betalt. Ikea Danmark kan på nuværende tidspunkt ikke melde en ny tidshorisont for byggeriet i Esbjerg ud.

Udstilling med bæredygtigt fokus
Det tilbagevendende indendørs designmarked Finderskeepers sætter i samarbejde med designforretningen Yume fokus på bæredygtigt design på et stort designmarked i Lokomotivværkstedet i København.
Midtergangen i Lokomotivværkstedet danner ramme om udstillingen, der viser, hvordan man kan indrette sit hjem bæredygtigt uden at gå på kompromis med æstetikken. Mens udstillingen står på, vil der dagligt være oplæg, der vedrører bæredygtighed eksempelvis om, hvordan man kan leve bæredygtigt og bæredygtig produktion.
I forbindelse med udstillingen har Finderskeepers og Yume arrangeret en konkurrence for designere, som enten har en idé, prototype eller færdigt bæredygtigt produkt. Konkurrencens ti finalister får deres design udstillet, og gæster har mulighed for at stemme på deres favoritdesign. Juryen består af livsstilsekspert Mads Arlien Søborg, Gubis CEO Jacob Gubi samt direktionen hos Finderskeepers og Yume. Vinderen kåres søndag den 11. november 2018.
Udstillingen finder sted på lokomotivværkstedet i København lørdag og søndag den 10.-11. november i tidsrummet 11-17.

Sonos lancerer samarbejde med Hay
I samarbejde med designbrandet Hay lancerer Sonos ’Hay for Sonos’, som er en eksklusiv farveserie af højtaleren Sonos One. Serien er skabt ud fra en fælles ambition fra de to brands om at tilbyde et moderne og industrielt design. ‘Hay for Sonos’ lancerers i skovgrøn, lysegul, lyserød, lysegrå og rød.
“Sonos’ designfilosofi fokuserer på en elegant integration mellem livet i hjemmet og en god lydoplevelse uden at gå på kompromis med akustik og teknik. Vores højttalere er ikke designet til at tiltrække særlig opmærksomhed, men til at falde naturligt ind i omgivelserne. Med Hay har vi været i stand til at tage denne integration til et helt nyt niveau og tilpasse vores højttalere til forskellige omgivelser i Hay-hjemmet,” udtaler Tad Toulis, VP Design hos Sonos, i en pressemeddelelse.
Den nye højtalerserie vil være at finde hos Hay i København og Aarhus fra fredag den 5. november.

Indretningsfabrikken modtager sin anden Gazelle
Flere møbel- og interiørvirksomheder led under den økonomiske krise i 2012. Familievirksomheden SD-Møbler i Vinderup var ingen undtagelse, og familien Daasbjerg, som står bag virksomheden, måtte kaste håndklædet i ringen og melde konkurs.
Siden har tredje genereration, bestående af søskendeparret Allan Daasbjerg Drewes og Laila Daasbjerg Lund, genoptaget virksomheden og givet det en ny chance med navnet Indretningsfabrikken med nye ideer og initiativer, hvor det nye fokus ligger indretning.
Den nye chance ser ud til at bære frugt, da virksomheden i dag oplever markant fremgang, og for andet år i træk kan glæde sig over at være kåret som Gazellevirksomhed af Dagbladet Børsen. Det skriver Dagbladet Holstebro-Struer.
”Vi er rigtig glade for, at vi igen kan kalde os Gazellevirksomhed. Det er næsten større anden gang, da det er sværere, at få den andet år, da vi bliver målet fra et højere udgangspunkt,” siger direktør Allan Daasbjerg Drewes i en kommentar til Dagbladet Holstebro-Struer.
Allan Daasbjerg Drewes har ansvaret for showroom og aktiviteter i København, og engagementet i København vurderer han til at være meget vigtigt for virksomheden.
”Det ser virkelig ud til, at vores investeringer i København giver resultater. Det ser meget godt ud med ordrer, hvor vi ligger 60-70 højere,” siger Allan Daasbjerg Drewes til dagbladet Holstebro-Struer.
Indretningsfabrikken kan se frem til at skulle stå for udvikling, produktion og indretning af Dragør Strandhotel, der undergår en totalrenovering efter en brand i foråret.
