I denne uges korte nyheder kan du læse om et designbrand, der vender hjem, hvor det startede, om Mignis Living, der gør lightere til funktionelle designobjekter og om en ny licensaftale mellem Morsø og F&H.

Hver fredag samler 365DESIGN op på ugens korte nyheder og giver et overblik over, hvad der rører på sig i designverdenen.


Warm Nordic vender hjem

Designbrandet Warm Nordic vender tilbage til gaden, hvor ideen til designbrandet først tog form. Ideen til designbrandet startede hos arkitekt Frantz Longhi i M.P. Bruuns Gade i Aarhus, og fredag den 5. oktober inviterer brandet velkommen i sin nye pop-up shop på M.P. Bruuns Gade 46 i Aarhus.

”Vores ambition er at vække de gamle klassikere til live igen og få dem ud i verden og bringe lykke sammen med nye tidløse design, men vi vil gerne gøre lidt ekstra for århusianerne, fordi det er her, vi har vores rødder – og fordi det var her i M.P. Bruuns Gade, ideen til Warm Nordic blev født,” fortæller Frantz Longhi i en pressemeddelelse.

Pop-up shoppen er åben for designelskere, som kan komme og lade sig inspirere af et farverigt univers på fredage mellem kl. 12-18 og lørdage mellem kl. 10-15.

Foto: Warm Nordic
Mignis Living gør lightere til funktionelle designobjekter

Mignis gør nu op med brugen af billige og kedelige plastiklightere og gør bordlighteren til et dekorativt designelement i hjemmet. Den tysk/danske designduo Mencke & Vagnby står bag designet af produkterne.

Vi nærmer os en tid, hvor lysten og behovet for hygge med levende lys og brændeovn igen blusser op, og brandets formål er at forene funktionalitet og design. Lighterne er designet ud fra tanken om, at de eksempelvis kan stå fremme i vindueskarme, på sofaborde eller på en skænk i stedet for at gemme lighteren væk efter brug, hvor den ofte er væk, når den skal bruges.

Mignis-kollektionen henter sin inspiration fra Dieter Rams bordlighter fra 1968, og kollektionen består af tre bordlightere, Stone, Sculpture og Slim, der egner sig til forskellige behov.

Foto: Mignis Living
Ny licensaftale mellem Morsø og F&H

I 2017 lancerede Morsø en kollektion af varer under kategorien Kitchen, Dining og Living i samarbejde med grossistvirksomheden F&H A/S. Aftalen mellem de to brands gik ud på, at Morsø skulle skabe et sortiment af varer, der afspejlede varemærket og de grundlæggende værdier for de to brands. Ifølge aftalen skulle F&H bidrage med kommercielle styrker på det skandinaviske marked og som distributør af mærket.

De to parter har nu valgt at indgå en ny licensaftale, som gælder for EU, hvor F&H overtager rollen som drivende part. Morsø skal fremadrettet spille en rådgivende og godkendende rolle i forbindelse med udvikling af varemærket for Kitchen, Dining og Living-kategorien og sikre overensstemmelse med den strategi, der er lagt for virksomheden.

Begge parter forventer, at den nye samarbejdsaftale på den lange bane vil sikre øget vækst og indtjening ved opdelingen af ressourcerne. Der er for efteråret 2018 planlagt nye produkter, som skal være med til at underbygge de positive forventninger, der er stillet til fremtiden.

Foto: Morsø