Hvorfor abonnementsmodellen er win-win for både forretninger og forbrugere

Denne artikel er baseret på strategirapporten ’Subscription Retail’. Rapporten er udarbejdet af konsulentvirksomheden Subscrybe, der har speciale i den abonnementsbaserede forretningsmodel og har arbejdet med en række danske detailhandlere over de seneste år.

Uddrag af artikel fra Retail Mag skrevet af konsulent hos Subscrybe Benedicte Lykke Larsen og stifter af Subscrybe Morten Suhr Hansen.

Retail Mag er en del af abonnementet på Branchebladet 365DESIGN.

 

De seneste år har abonnementsrevolutionen bredt sig til flere industrier end nogensinde før. Forbrugere kan nu abonnere på skønheds- og plejeprodukter, serier, madvarer og services såsom transport, rengøring og meget mere. Men abonnementsmodellen er også begyndt at fylde mere og mere i detailbranchen både i Danmark og internationalt. Abonnement er blevet en af de mest populære forretningsmodeller, fordi det er en win-win for både forbrugere og forretninger. For forbrugere betyder abonnement nemlig convenience, fleksibilitet, personalisering, oplevelser og ofte en besparelse af tid og penge. For forretninger er abonnementsmodellen derimod fordelagtig, fordi den ofte medfører højere forudsigelighed og kundeloyalitet, øget købsfrekvens samt reducerede salgsomkostninger. Alt dette er med til at skabe et mere robust cashflow og en højere kundelivstidsværdi og dermed en stærkere og mere konkurrencedygtig forretning.

 

Hvorfor er abonnement fremtidens forretningsmodel

Det er ingen hemmelighed, at retailbranchen har været turbulent de seneste år. Blandt andet har e-handlen, globalisering, højere forbrugermagt og overfloden af materielle goder været med til at skabe øget konkurrence og hårdere vilkår for retailere. Dette har medført, at flere retailere er begyndt at se mod alternative metoder, der kan øge indtjening og kundetrafik – både online og offline. Retailere er blevet tvunget til at genbesøge deres økosystemer eller værdiløfte for at kunne tilbyde kunder endnu højere værdi end de hidtil har gjort – ellers finder kunderne et andet sted at lægge deres penge.

En af disse alternative metoder er abonnementsmodellen. Retailere er begyndt at bryde med den traditionelle transaktionsbaserede forretningsmodel og tage springet til abonnement. En af grundene til dette er selvfølgelig førnævnte win-win for både forbrugere og forretninger, men det skyldes også, at vi har set, hvordan markedet for abonnementsbaserede e-handlere er vækstet med mere end 100 procent om året de seneste fem år. Desuden er abonnementsbaserede forretninger i retail værd­iansat seks gange højere end dem, der opererer med en traditionel forretningsmodel.
Procter & Gamble, Sephora, Walmart og Amazon er nogle af de internationale giganter, der har taget springet, mens vi i Danmark har set Matas, Føtex og Interflora blandt flere, der er begyndt at satse på abonnement som fremtidens forretningsmodel.

 

Forbrugertendenser, der driver abonnementsrevolutionen

Forbrugerne er mere magtfulde end nogensinde før. De fleste har researchet, evalueret og kategoriseret din virksomhed, inden du overhovedet når at sige ’hej’ til dem. Derfor er det vigtigt at udvikle produkter og services, der tapper ind i de fem største forbrugertrends, vi ser i dag. Fortsættes på fire sider i magasinet…

 

Vil du have fingrene i resten af artiklen og Retail MagLæs mere om det nye magasin her.