365DESIGN har været på Aarhus Design Hub, hvor lokale interiør– og designbrands åbnede deres showrooms for besøgende. Der var god stemning på første eventdag og fælles konsensus om, at første år er en ‘tester’.
Aarhus Design Hub er vel overstået, og designerne skal nu hjem og summe over oplevelsen. Allerede nu er der stor interesse fra flere lokale brands i at deltage til næste års version af eventen. 365DESIGN var med til den første dag af eventen, som trods små begynderfejl, der næsten er umulige at undgå ved første afholdelse, var en god oplevelse.
Hvis det skulle være gået din næse forbi, så er Aarhus Design Hub en todages designevent, hvor 14 Aarhus-baserede interiør- og designbrands har slået dørene op for besøgende. En designevent kraftigt inspireret af 3 Days of Design, som er skabt i håbet og ønsket om at gøre Aarhus til en by associeret med design i høj kvalitet.
Langt hovedparten af de deltagende brands, som 365DESIGN talte med, var fortrøstningsfulde, for som Ruben Fog-Fredsgaard, kreativ direktør hos Kreafunk, udtrykte det, så er succeskriteriet for i år, at eventen kommer i gang og bliver afholdt.
“Det er første gang, at vi holder det her. Det her er en test. Vi har allerede næsten 10 brands, der står i kø for at være med næste år. For mig personligt er det et succeskriterium, at det lykkes at gennemføre Aarhus Design Hub. Vi har ikke været ude at bruge en hel masse penge på det her,” fortæller Ruben Fog-Fredsgaard og fortsætter:
“Vi skal skabe en forståelse af Aarhus som designby. Vi har tilmeldte indkøbere og besøgende fra hele landet. Også fra København. Men vi har også en stor opgave foran os, for mentalt er der bare længere fra København til Aarhus, end der er fra Aarhus til København.”
Ester og Erik: “Det her format kan noget andet end messe. Vi kan fremvise vores lys på en anden måde, når det er vores eget sted”
Et af de showrooms, der holder til i Aarhus, er Ester & Erik og Stoff Nagels fælles showroom på Frederiksbjerg. Højt til loftet, smukke stukdetaljer og en eksklusivitet, der ikke kan opnås på en messe. Og det er netop derfor, at lysvirksomheden Ester og Erik er med i den nystartede designevent.
“Vi er også vild med messer. Vi har netop været på Formland for første gang i næsten 10 år. Det gik rigtig godt, og vi kommer også til at være på messer fremover. Men det her format kan noget andet, og vi kan fremvise vores lys på en anden måde, når det er vores eget sted,” fortæller Mie Lind, marketingdirektør hos Erik og Ester.
I de seneste år er efterspørgslen på stearinlys vokset kraftigt. Fra at have været i de samme produktionslokaler siden 1980’erne, blev de pludselig for store, voksede ud af de gamle, lokaler i Silkeborg, hvor produktionen stadig finder sted. Stoff Nagel var netop rykket fra København til Aarhus og havde plads og lyst til et fælles showroom i Aarhus.
“Vi laver ikke fast fashion. Vi hoppede ikke med på bølgen med de snoede lys, men det har haft en afsmittende effekt på os, og der har virkelig været en overvældende interesse for vores brand i de seneste år. Førhen var det ofte blomsterhandlere, der købte vores lys, men nu har vi fået en helt ny kundeportefølje, og det kræver nye tilgange og arbejdsmetoder. Nu prøver vi med showroom og Aarhus Design Hub, for det giver enormt meget mening for os, at vores lys kan blive set i et setting, som vi helt selv bestemmer over,” siger Mie Lind.
Taisho: “Vi kunne godt vælge at se hinanden som konkurrenter, men i stedet deler vi netværk og ser det som gensidig gevinst at kunne invitere i fællesskab”
Da 365DESIGN besøger Taisho i Latinerkvarteret, er der endnu ikke kommet gæster med relation til Aarhus Design Hub. Taisho er at finde i butikken Seramikku, der er kombineret showroom og butik, som ejes af designer- og iværksætterparret Ida Holm og Mads Taiki. Virksomheden har to forretningsben: Seramikku, der er import af japansk håndværk, og Taisho, der er plakater og rammer, hvor Ida Holm fører pennen.
Trods de manglende besøgende er parret fortrøstningsfulde, for de har inviteret mange i deres netværk og har udelukkende fået positive tilkendegivelser fra deres kunder og indkøbere.
“Vi har været på 3 Days of Design og er vilde med konceptet. Der er slet ikke nogen tvivl om, at Aarhus også skal have et tilsvarende koncept. Vi kunne godt vælge at se hinanden som konkurrenter, men i stedet deler vi netværk og ser det som gensidig gevinst at kunne invitere i fællesskab,” siger Mads Taiki og fortsætter:
“Vi håber selvfølgelig på at bliver bekræftet i, at det her kan lade sig gøre. Vi har ikke en plan om at skulle lukke X antal aftaler de her dage. For os er det vigtigt, at vi står sammen her i Aarhus. Dét vil vi gerne være en del af og støtte op om – og butikken er jo åben uanset.”
Løfter i flok
Ved den gamle honnørkaj med crossfittere og krydstogtturister, der zigzagger ind imellem hinanden, er den største samling af brands til Aarhus Design Hub. Træskiltene med de blå balloner, der indikerer, at her holder der nogle til, som deltager i eventen, står tæt i det industrielle havnekvarter. En række brands har deres faste showroom i området, men flere har fået lov til at låne et par kvadratmeter i anledning af Aarhus Design Hub, så flest mulige brands havde mulighed for at deltage.
Kreafunk har normalt til huse i Åbyhøj, men er i dagens anledning at finde hos Aytm. Hos We Do Wood har Omhu, der laver økologiske boligtekstiler, fået lov til at være med. De har normalt til huse i Ikast og er dem, der er rejst længst for at være med til eventen.
365DESIGN får en snak med Klaus Jorlet, der er CEO hos We Do Wood. Han fortæller, at det har været lidt svingende med besøgstallene i løbet af førstedagen af eventen.
“Det er som om, at de besøgende kommer i stimer. Nu er der lidt dødt, men for en halv time siden var der 10 på en gang. Vi har haft nogle besøgende, som vi normalt ikke møder på de messer, vi førhen har besøgt. Der har været flere arkitekter og en influencer fra Shanghai,” fortæller Klaus Jorlet.
We Do Wood har været på flere messer både nationalt og internationalt. Også 3 Days of Design har været fast i kalenderen i de seneste år, men Klaus Jorlet fortæller, at han trods den fantastiske beliggenhed i Kongernes Lapidarium under 3 Days of Design synes, at de drukner en smule i statuer. Og det samme gør sig gældende på messerne.
“Der er så meget at se, at man kan være tvivl om, hvorvidt alle når forbi, fordi der er så meget at se. Det gælder både på 3 Days of Design og på messer. Her i vores egne lokaler kan vi bedre gøre opmærksomme på os selv, og ved at gøre det samtidig med andre lokale brands løfter vi i flok. Indkøberne kan besøge flere på en dag i stedet for at skulle lave aftaler med os alle enkeltvis og på 10 forskellige dage og klokkeslet,” fortæller Klaus Jorlet.