En af de allerstørste messer for bolig og interiør, Maison & Objet, er netop overstået. 365DESIGN var med på messen og mødte fire danske udstillere til en snak om, hvordan det er at være i Paris igen.
Der er efterår i luften i den lille forstad til Paris, Villepinte. Her kigger solen en sjælden gang frem fra skyerne og danner således den perfekte ramme for en af Europas største messer for møbler og interiør, som løber af stablen fra den 8. til den 12. september 2022.
Indenfor summer hallerne af muntre samtaler og masser af aktivitet. Beredte udstillere og købelystne besøgende forenes i et væld af inspiration, netværk og nye, indbydende produkter.
Her står døren kun en lille smule på klem til en verden med krise, krig og forsyningskæder under pres. Det er ikke til at se, når man går rundt på messen og købelysten bærer ingenlunde præg af netop de faktorer, som gør sig gældende her og nu.
Temaet for messen er ’Meta Sensible’, hvor man som besøgende får lov til at træde ind i det univers, messen præsenterer som ’et ekko af et dybt rodfæstet behov for mening og følelser’. Et tema, som tegner et billede af en fysisk verden, der ikke længere er i opposition med sin digitale pendant. Det er her, det meget taktile og håndlavede møder det virtuelle. Et univers, hvor de to verdener har gensidig indflydelse og næsten smelter sammen i nye sammensætninger. På messen finder man et væld af inspiration og bud på, hvordan temaet kan komme til udtryk.
365DESIGN har fundet 4 danske udstillere til en snak om, hvordan det er at være i Paris på messe igen.
Linie Design: Nogle produkter skal bare opleves offline
Sjællandske Linie Design, der siden 1980 har designet og produceret tæpper, er ret afhængige af at komme på messe og møde deres kunder. Jesper Christiansen, som er medejer af Linie Design fortæller, at de i år har jubilæum som udstillere i Paris, da det er tiende gang, de er repræsenterede på messen.
”Selvom vi er online, så egner vores produkter sig bedst til at blive vist frem og mærket på. Kunderne skal mærke og se. Derfor er messerne så vigtige,” fortæller Jesper Christiansen, mens han peger i retning af det store væghængte tæppe, som hænger ved siden af os.
Han fortæller endvidere, at det at mødes fysisk på messer er vigtigt og at det også er her, de møder en stor del af deres internationale kunder. Det er i Paris, de møder kunder fra andre verdensdele end dem, der normalt besøger messerne i Skandinavien.
The Organic Company: Mødested for internationale kunder
Tekstilvirksomheden The Organic Company, som holder til på Nørrebro i København, er også at finde på messen i Paris. Joy Vasiljev, grundlægger af The Organic Company fortæller, at det er mindst 20. gang, de er på messen i Paris. I hendes øjne er Maison & Objet klart den mest internationale messe, der findes og det er her, man møder mange nye, potentielle kunder. Ifølge Joy Vasiljev er det fysiske møde vigtigt og vil man møde det internationale marked, skal det være her. De flyver ikke til Danmark, fortæller hun.
Joy Vasiljev har ikke forventninger til messen som sådan. Det plejer at gå godt, fortæller hun. For hende virker det bedre at evaluere og gøre status tre måneder efter messen er afholdt for at se, om det er gået godt.
“… Så får vi et bedre indtryk af, hvordan det er gået, da mange af de store ordrer alligevel først kommer ind i tiden efter messen,” fortæller Joy Vasiljev.
Udover messen i Paris, tager The Organic Company også på messerne i New York, Oslo, London og på danske Formland.
Ib Laursen: ‘E-meeting is the second best’
For det danske interiørbrand Ib Laursen er messeåret – som for dem startede 1. juni – ved at være slut. De har været til stede på messen i Paris i rigtig mange år, da det for dem er den mest internationale. Det er her, de møder kunder fra både Europa, men også Asien og Sydamerika.
For Claudia Vamdrup, som er salgs- og marketingchef hos Ib Laursen, er det vigtigt at tage på messe. ”Det personlige møde er der ikke noget, der slår,” fortæller hun.
For Claudia Vamdrup er det vigtigt at gøre meget ud af, at kunderne føler sig velkomne på standen, og at der er plads til at de kan føle og mærke på produkterne. ”E-meeting is the second best,” plejer Claudia Vamdrup at sige, og det viser sig da også på messerne:
”Selvom Ib Laursen har et stort, online setup, kan vi mærke, kunderne lægger lidt flere ordrer, end de allerede har gjort i forvejen, når de møder os på messen,” fortæller hun.
Alt i alt er Claudia Vamdrup tilfreds med deres messeår indtil videre, trods de givne omstændigheder med kriser, krig og svigtende forsyningskæder.
”Ingen havde set omstændighederne komme, men det tyder på, at det nok skal lykkes med overskud alligevel,” slutter Claudia Vamdrup.
Aida: Mulighed for at møde de helt store indkøbere
Det er fjerde gang det danske designhus Aida er på messe i Paris, fortæller salgschef Kristoffer Brange.
Han melder om god aktivitet allerede fra messens start og ser frem til spændende dage med nye kontakter og netværk.
”Messen i Paris er især interessant, fordi det er her, de helt store, internationale kunder kommer forbi,” fortæller Kristoffer Brange og tilføjer, at det jo er en fordel at skabe kontakt til de helt store ‘department stores’ fra USA eller Sydamerika.
”…For store kunder har jo også brug for større mængder varer,” slutter han.
Næste gang, messehallerne i Villepinte slår dørene op og inviterer til Maison & Objet er fra den 19. til den 23. januar 2023.