Formex har netop fundet sted fra 22. – 25. august. Trods et svært svensk marked, kan de danske udstillere berette om en både positiv og farvestrålende messe. 

Formex løb i sidste uge af stablen i Stockholmsmässan i den svenske hovedstad, og som én af de tre store, nordiske interiørmesser samlede Formex vanen tro et bredt udsnit af relevante branchefolk. Indretnings-, design- og gavebranchen var repræsenteret i form at både nationale og internationale indkøbere, agenter, grossister, importører, producenter, designere og medier.

Alle fik de en unik mulighed for at netværke, holde sig opdateret med de nyeste trends, opdage morgendagens designtalenter og blive orienteret om nye produkter til den kommende sæson. Temaet for Formex var denne gang ’Link Together’ – et tema der havde til formål at beskrive vores samtid og fremhæve samarbejde, netværk, fællesskab, udveksling og forståelsen af, at hver enkelt af os er et led i en større sammenhæng.

Derudover bød messen også på ‘Design Talents’ – en særlig sektion, hvor udvalgte designtalenter fik lejlighed til at præsentere deres innovative designløsninger og bæredygtige produkter. Indretningsdesigneren Lena Nyholm stod bag dette års trendudstilling, der stod præsenteret som en farvestrålende og inspirerende velkomst i messens foyer.

 

Farver i fokus

365DESIGN deltog på Formex og fik blandt andet talt med Sonja Björk Ebert, projektleder på Formex. Hun kunne fortælle, at messes farvetema, samt trendudstillingen med Lena Nyholm, helt bevidst var holdt i flotte og farverige nuancer.

”Tiden er moden til at invitere farverne ind. Trendeksperter har talt om det i flere sæsoner, herunder behovet for positivitet, optimisme, glæde og energi, men det er først nu, vi for alvor ser det hos alle udstillerne,” fortæller projektlederen og fortsætter:

”Her på messen har vi taget farverne til os. Både på udstillernes vægge, den lilla scene, farveudstillingen med 66 farver udvalgt af Colorama og meget mere. Vi har også udviklet vores egen farvetrendguide, som uddeles til alle besøgende. Der skal skrues op for det hele.”

Et af de nye farveinitiativer på messen var lanceringen af det nye farvemærke Cancan, der blev introduceret ved åbningen af Formex den 22. august. Initiativet var iværksat af den nordiske malingsgigant, Colorama og havde til formål at berige og revolutionere farveindustrien – blandt andet ved at skabe mulighed for mere kreativ frihed inden for farvevalg og design. Farvepaletten består af 66 nøje udvalgte farver, udviklet af eksperter inden for design og interiør. Hver farve i paletten har sin egen unikke historie og baggrund. På Formex fik besøgende mulighed for at opleve den nye farvepalet og den tankegang, der ligger bag, gennem udstillingen.

 

Et svært svensk marked

365DESIGN fik også talt med flere danske udstillere, der alle meldte om en ændret markedssituation, men fortsat positivisme. Her følger et par kommentarer fra en række danske udstillere.

Ester & Erik har været faste udstillere på Formex i flere år, og på trods af et presset svensk marked har de ingen intentioner om at bakke ud af Formex.

”Vi kan godt mærke, at det svenske marked har været presset siden efteråret sidste år. Det mærker alle i branchen. De år, hvor de svenske kunder har været mere aktive, har vores eksportandel på det svenske marked været på 10-15 procent. Det er den ikke mere,” forklarer Søren Møller, som er ejer og Managing Director hos Ester & Erik.

Han fortæller i samme åndedrag, at mange udstillere måske overvejer at trække sig fra det svenske marked, hvilket dog ifølge ham ville være en fejlagtig beslutning.

”Vi vil meget gerne bakke op om vores agent og sende positive signaler til alle indkøbere. Vi er her både før, under og efter en økonomisk opbremsning. Vi tror på markedet, og det skal vi signalere ved at være her,” understreger han.

Ester & Erik deltog på både Formland og Formex, mens der blev afviklet husmesse hos den norske agent. Derudover deltager lysbrandet også på Maison & Objet i Paris.

 

Vækstmarked for Spring Copenhagen

Spring Copenhagen var ligeledes til stede på Formex via Happynest, der står for salg og distribution i Sverige, herunder via eget showroom i Örrebro og på messen. 365DESIGN talte med Jens Vammen, Distribution and Market Development Officer hos Spring Copenhagen, og han kunne berette, at væksten i de nordiske markeder er stor. I Sverige har virksomheden fordoblet omsætningen fra messe til messe – både på grund af en stærk samarbejdspartner og nye produkter, og derfor er tilstedeværelse på hver messe, ifølge ham, vigtig.

”Vi skal være til stede på vækstmarkeder, og for os gælder det både Norge og Sverige. Planen er fortsat vækst de næste år, og det kræver investering i tid, indsats og tilstedeværelse,” forklarer Jens Vammen.

 

Vil du have en kop te?

Lige indenfor døren på Formex udstillede Teministeriet. Christina Hansen, salgs- og produktchef, kunne fortælle om fire gode dage på Formex, hvor der blev serveret meget te for de besøgende. På grund af den prominente placering, og dermed en fast strøm af messegæster, var det oplagt for Teministeriet at tilbyde smagsprøver til de mange besøgende.

”Vi er glade for messer og deltager på alle i Skandinavien. Det er her, vi møder faste og nye kunder og får introduceret nye produkter,” fortæller produktchefen og fortsætter:

”Teministeriet har et bredt udvalg af produkter, men her i Sverige er det specielt Moomin-serien, der trækker. Det univers er ikke så stærkt i Danmark, men er ret stort i de andre lande omkring os – og det drager vi nytte af her,” siger hun.

 

Showtruck tiltrak opmærksomhed

På Formex deltog også Ib Laursen, der ikke havde en klassisk stand på messen, men som i stedet var dukket op i deres showtruck. Herfra fremviste virksomheden sine produkter for de interesserede besøgende, og selvom der lå en pragmatisk forklaring bag det rullende showroom, så generede lastbilen masser opmærksomhed blandt messens besøgende.

“Vi deltager på så mange messer, så rent logistisk er det vanskeligt for os at stille en stand op alle steder. Derfor valgte vi at deltage på Formex med vores showtruck, hvilket kunderne tog rigtig godt imod. Mig bekendt var vi de eneste, der deltog med en showtruck, og vores kunder synes, det var en sjov idé. Vi tiltrak i hvert fald en masse opmærksomhed”, forklarer Claudia Vamdrup, der er Sales & Marketing Manager hos Ib Laursen.

Det mobile udstillingsrum kom fra Norge og skulle efter Formex videre til Finland, men ifølge Claudia Vamdrup var det vigtigt for Ib Laursen at prioritere den svenske messe.

“Historisk set har vi deltaget på Formex i mange år, og det svenske marked betyder meget for os. Det er klart, at den negative valuta har påvirket både messen og købelysten, men vi oplevede alligevel stor interesse for vores produkter, ligesom vi fik en del nye kunder. Generelt var kunde-flowet fint, så alt i alt var det en god messe for os,” afslutter hun.

Den næste Formex-messe afvikles fra 16. – 18. januar 2024. Der skæres en dag af, så messen afvikles tirsdag, onsdag og torsdag, forklarer Sonja Björk Ebert.

”Næste gang ligger de nordiske messer ikke så tæt på hinanden. Dette gør det muligt for flere danskere at udstille i Sverige. En messe er en god måde at teste et nyt marked på, skabe vækst via nye kontakter eller blot vedligeholde relationer,” fortæller hun og tilføjer, at selvom valutakursen p.t. måske påvirker indkøb i danske priser, betyder det omvendt, at danske brands og udstillere kan få meget mere for pengene.

”Der er mange muligheder i Sverige for de danske brands, der ønsker vækst,” slutter Formex’ projektleder.

Fotos: 365DESIGN