“Der var næsten den normale aktivitet rundt om i byen, men selvfølgelig var antallet af udstillere begrænset,” forklarer den svenske trendekspert Stefan Nilsson. Læs mere om hans oplevelser fra den italienske designuge. 

Sidste uge kunne designugen i Milano endelig løbe af stablen efter aflysning i 2020 grundet Covid-19.

Fra den 5. til den 10. september 2021 kunne Salone del Mobile.Milano således invitere besøgende fra hele verden til den 59. udgave af messen, mens der rundt om i den italienske storby blev afholdt Milan Design Week fra den 4. til den 10 september.

En af de besøgende, som havde taget turen til Milano, var den svenske blogger og trendekspert Stefan Nilsson – også bedre kendt som Trendstefan. I flere reportager belyser han 2021-udgaven af designugen, hvor han blandt andet dykker ned i det overordnede indtryk af både messen og aktiviteterne rundt om i byen.

“Der var næsten den normale aktivitet rundt om i byen […], men selvfølgelig var antallet af udstillere begrænset,” forklarer Trendstefan med henvisning til, at coronapandemien stadig spøger.

 

Nyt initiativ på Salone del Mobile.Milano

I forhold til messen var trendeksperten overordnet set optimistisk, trods en del færre besøgende og udstillere end normalt. Han fremhæver, at der var mange italienske og knap så mange udenlandske udstillere. Det bekræftes af messens egne tal, der viser, at kun 16 procent af udstillerne kom fra andre lande end Italien. Tilbage i 2019, da messen senest blev afholdt, var andelen af udenlandske udstillere oppe på 34 procent.

Et nyt initiativ på Salone del Mobile.Milano var de fast definerede stande på hver 27 kvadratmetre. Et nyt initiativ, som Trendstefan var begejstret for.

“Alle fik den samme type stand. Alle fik 27 kvadratmeter. Du måtte ikke bygge høje vægge og så videre. Som udstiller kunne du købe to eller tre stande, men grundlæggende havde alle det samme standformat. Super demokratisk og interessant,” noterer trendeksperten.

Læs den fulde reportage om de overordnede indtryk fra designugen her.

Salone del Mobile.Milano
Gul, turkis, terracotta…

Går man mere i dybden med de konkrete farver under den italienske designuge, var hovedbudskabet fra Trendstefan ikke til at tage fejl af: Et sammensurium af farver er dominerende.

“Farvekombinationerne for 2021 er meget afbalancerede. Som jeg har sagt før: Der er ingen reelle nyheder fra designugen, så det handler mere om farver end før,” forklarer Trendstefan.

Farver som gul, turkis, blå, avokadogrøn og lilla er nogle af de farver, som Trendstefan lagde særligt mærke til. Men især rustrød eller terracotta var dominerende.

Find den komplette reportage om farverne fra Milan Design Week 2021 her.