Formland Spring 2020: Sådan gik det

MCH Messecenter Herning husede et inspirerende oplevelsesunivers da Formland Spring 2020 blev afholdt fra torsdag og henover weekenden. Både udstillere og besøgende ser tilbage på en succesfuld messe, hvor den voksende internationale interesse ikke var til at overse.

Formland Spring 2020 bød på unikke trendmiljøer, interessante designtalks og smukke udstillinger fra nye såvel som etablerede brands. Med besøg fra hele 33 lande, heriblandt Australien og USA, og med en besøgsfremgang på 23 procent, kunne det tydeligt mærkes på Formland-messen, at dansk design er i særlig høj kurs.

Danske designbrands lod ikke den store internationale bevågenhed gå ubemærket hen, og Spring Copenhagen, som var blandt messens 384 udstillere, følte at det var med stor succes.

”Jeg kan dårligt huske, at vi har haft samme succesrate på nogen af de internationale messer, vi har deltaget på. Vi har fået en del internationale leads, så Formland understøtter også vores internationale strategi. Det har været en stor succes at være med,” fortæller Peter Sørensen, ejer af Spring Copenhagen i en pressemeddelelse fra Formland.

Foto: Formland
International opmærksomhed til nye brands

Iværksættereventet Creators Community åbnede også op for en stor interesse fra udlandet ved Formland Spring 2020.  Det danske designbrand Kodanskas ejer, Maria Graff, var for to år siden blandt iværksætterne i Creators Community, og har siden brugt Formland som et marketingvindue.

”Siden jeg deltog i iværksættereventet ’Creators Community’, har det taget fart. Hver eneste år har jeg fået nye butikker ind på Formland – sidst var det særligt de små designbutikker, og denne gang har jeg oplevet stor interesse fra udlandet. Jeg har haft besøgende fra blandt andet Tyskland, Østrig og Australien,” fortæller Marie Graff.

Det var ligeledes Kodenska, som løb med den eftertragtede pris ’Product of the year’ for deres nye Flow vaser, der er lavet i fint glas med et detaljeret mønster.

 

Trendzones og spirende stjerner

Iværksætterområdet og de kreative trendmiljøer i Creators Community har haft stor betydning for indkøberne på Formland denne gang. Det har givet en unik mulighed for at orientere sig i kommende trends. Indehaver af designbutikken KAiKU, Dorte Hansen, placerede ordrer hos hele otte iværksættere under messen, og hun har planer om at bestille yderligere varer hjem fra andre upcoming brands.

”Iværksætterområdet har fyldt meget for os som indkøbere på Formland denne gang. Inspirationen kom i høj grad via designduoen FlyHelsteds inspirerende trendzone ‘The Art of Living’, hvor vi fik øjnene op for at tage nogle få ting fra en mindre stand og placere dem i en ny kontekst på trendzonen. Det er kunsten, og det kan vi overføre til vores butik og se videreført til vores kunder og deres hjem,” udtaler Dorte Hansen.

Vinderen af iværksættereventet til denne sæson Formland blev brandet Glød, som i et stærkt felt på 60 deltagere, vandt med deres minimalistiske og stilrene natlampe, der giver sundt lys til børn.