I disse dage åbner en lang række showrooms dørene op til hver deres unikke designunivers i forbindelse med 3 Days of Design. 365DESIGN har været på besøg hos Getama samt Menus nye hybrid-space: The Audo.

 

Getama: Diversitet skaber synergi

Allerede på førstedagen af 3 Days of Design var der masser af aktivitet i de forskellige showrooms. Et af de imponerende showrooms, hvor der altid er livlig aktivitet, er placeret på Frederiksgade 1 og tilhører den danske møbelvirksomhed Getama.

”Det er seks år siden, at vi etablerede vores showroom her. Det var lige, da krisen var på sit højeste, og da alle andre skruede ned, så skruede vi op. Det har virkelig været den helt rigtige beslutning for os,” fortæller CEO hos Getama, Jesper Temp, til 365DESIGN.

Showroomet er indrettet i en stor lejlighed på 740 kvadratmeter fordelt på 35 værelser med udsigt til Marmorkirken og Amalienborg. Getama, som blev etableret tilbage i 1899, var den første designvirksomhed, som rykkede ind i bygningen på Frederiksgade 1, men siden er flere kommet til, blandt andet House of Finn Juhl, Please wait to be seated og &Shufl. I dag er bygningen således et designhus, der præsenterer en bred vifte af dansk design.

”Bygningen ejes af Holger Kvist Fonden, og det er fondens formål med dette designhus at skabe en fælles platform og et internationalt vindue, hvorfra en bred vifte af dansk design kan vises frem. Det, at vi er så mange forskellige brands, sikrer en diversitet, og det er med til at gøre det til et attraktivt sted at besøge. Her under 3 Days of Design giver det en god synergi, hvor der både kommer danske og udenlandske besøgende,” forklarer Jesper Temp.

Getama. Foto: pej gruppen

 

Læs også: 3 Days of Design viser sit værd

 

The Audo: Menu lancerer innovativt koncept

De seneste år har flere brands åbnet nyt showroom i forbindelse med 3 Days of Design. I år har den danske designvirksomhed Menu valgt ikke blot at åbne nyt showroom, men et nytænkende hybrid-space i Nordhavn under navnet The Audo, som udover showroom også omfatter et boutique-hotel med 10 værelser, konceptstore, restaurant, café og materialebibliotek. Derudover huset The Audo også Menus nye hovedkontor.

”Navnet the Audo er en forkortelse af det latinske udtryk Ab Uno Disce Omnes, der betyder: Fra én skal alle lære. Dette skal forstås som en invitation til at udforske og skabe ny synergi og lære af hinanden,” forklarer Mia Dalgas, som er Chief Marketing Officer hos Menu, imens hun viser 365ESIGN rundt i de unikke omgivelser.

The Audo. Foto: Menu, The Audo

 

Det er Menus tidligere administrerende direktør og søn af grundlægger Simon Hansen, Bjarne Hansen, der sammen med designer og arkitekt Jonas Bjerre-Poulsen fra Norm Architects har skabt The Audo.

”Det er fire år siden, at Bjarne fødte ideen om at skabe et unikt koncept, som ikke var set før. Tanken er, at the Audo kan danne rammen om et internationalt og kreativt miljø, hvor man kan opleve innovativt design, udveksle ideer, hente inspiration, samarbejde og møde nye mennesker. Vores drøm er, at folk kan komme ind fra gaden og sætte sig ned for at arbejde, holde møde eller bare få en kop kaffe,” lyder det fra Mia Dalgas.

Ifølge Mia Dalgas har alle hos Menu været utrolig spændte på at se resultatet, da the Audo slog dørene op i forbindelse med åbningen af 3 Days of Design, men alle er begejstrede for de nye omgivelser.

“Vi har ikke kunnet tage til for eksempel New York eller London og hente inspiration til konceptet, for der findes ikke noget som det her – det er noget, som vi selv har skabt, og det er vi selvfølgelig utrolig stolte af,” afrunder Mia Dalgas.

The Audo. Foto: Menu, The Audo