En økonomisk status på branchen, tema om keramik, designmonopolet om forbrugeradfærd, 4 key trends til SS 23 samt syv danske designbrands, der forholder sig til råvaremangel og uforudsigelige tider. Det og mere kan du læse om i årets fjerde udgave af branchebladet 365DESIGN. 

Årets fjerde og sidste udgave af 365DESIGN er netop udkommet. Er den ikke kommet med posten endnu, så er den sikkert lige på trapperne.

Chefredaktør for 365DESIGN, Louise Byg Kongsholm, indleder branchebladet: 

Når prioritering bliver en nationalsport

Efter et helt årti med konstant vækst kom opbremsningen. Årsager og sammenhænge er der mange af, og de er til at forstå – også for dem, der ikke har en kandidatgrad i nationaløkonomi. Den ene sorte (virus-)svane blev til mange sorte svaner, og fremtidens undervisning i faget historie vil indeholde lange fortællinger om tiden fra 2022-2025, hvor alt og alle blev kørt rundt i den ene vilde rutschebanetur efter den anden.

Mens udsigterne til bedring rykker længere og længere væk i horisonten, må vi alle sammen indstille os på, at der er behov for benhård prioritering. Vi kommer til at se konkurser, teknisk insolvens, arbejdsløshed og meget mere af samme skuffe – det er både naturligt og forventeligt.

Selv om det gør ondt, så er det sundt af blive tvunget til at prioritere mellem ’need’ og ’nice’. Både for individ, familie, virksomhed og samfund. Det betyder blandt andet, at vi skal rykke sammen i bussen igen – både i direkte og indirekte betydning. Og så skal vi fryse lidt. Men om ikke andet, så kommer de mange hjemmestrikkede sweatre fra coronatiden nu i brug, og hvis man er blevet en strikkehaj, så kan håndledsvarmerne sættes i hjemmeproduktion.

Alle kriser har vindere og tabere. Under corona var det alt til hjemmet og hyggen. Under recessionen er det alt til hjemmet og hyggen – denne gang med en ekstra overvægt af noget med uld. Det er der mange, der har nået at opfange i tide, hvilket betyder, at salg af strikkegarn, stearinlys, bageudstyr, høkasser, plaider, dyner og sutsko er steget kraftigt. Hvis man ikke er så heldig, at der er et direkte match mellem ens produkter og tidens største behov, er det nu, at der skal strammes benhårdt ind og fokuseres på kernen.

Samfundssind får nu en anden betydning, når der deles sparetips og gode råd alle steder. At det så har en god effekt på vores samlede (over)-forbrug og dermed også vores klimaaftryk er kun positivt, men det viser endnu en gang, at adfærd kun kan ændres under hårdt pres – først på grund af en virus, nu på grund af en elregning.

Det fedeste ved at være 45+ år gammel er, at der er erfaringer at trække på. Den væsentligste erfaring er følgende: Det går over. Så stram sikkerhedsbæltet i den kommende rutschebanetur. Og ryk tættere sammen. Det varmer.

PS: 365DESIGNs artikler tilhører selvfølgelig kategorien ’need’, da du bliver klogere på din egen branche og dens aktører.

I 365DESIGN nr. 4 2022 kan du blandt andet læse om:

  • Top 10 – Den danske design-, møbel- og interiørbranches egne tal
  • Syv danske designvirksomheder tager temperaturen på branchen
  • Portrætter af Julie Damhus og Aida
  • Hvordan bliver fysiske butikker bedre til omnichannel?

Se nærmere på indholdet i den nye udgave af branchebladet her.

Branchebladet 365DESIGN er eksklusivt for abonnenter, der får tilsendt bladet og kan læse artiklerne online

Er du ikke abonnent, men vil gerne læse med og samtidig få del i alle de andre fordele i 365DESIGN-universet? Læs mere om et abonnement her