Børnemøbelvirksomheden Flexa har måttet lukke alle virksomhedens butikker i Kina, hvorimod interiørvirksomheden Hübsch klarer sig med en omlægning af markedsføringen.

Siden begyndelsen af januar har udbruddet af COVID-19, i daglig tale kaldet coronavirus, medført store konsekvenser for det globale erhvervsliv. Blandt andet har den danske børnemøbelkæde Flexa, der for nyligt flyttede hovedkvarteret fra Hornsyld til Aarhus, valgt at lukke samtlige af virksomhedens 100 butikker i Kina. Det skriver Børsen.

Butikkerne har nu været lukket i flere uger, og det betyder, ifølge virksomhedens adm. direktør, Carsten D. Madsen, at Flexa som resultat heraf taber mellem to og tre millioner kroner på bundlinjen om måneden, som det ser ud lige nu.

”For en lille virksomhed som vores betyder det rigtig meget. Vi er udfordret, for vi har jo stadig alle de faste udgifter derude, og indtil videre må vi bare gå og vente og æde dem,” siger Carsten D. Madsen til Børsen.

20 procent af Flexas omsætning kommer fra Kina, der udgør virksomhedens næststørste marked.  Indtil videre har virksomheden ikke planer om at opsige medarbejdere i Kina, men håber at tilstanden snart vender tilbage til normal, fortæller den adm. direktør til avisen.

 

Får det bedste ud af en tragisk situation

Hos interiørvirksomheden Hübsch har man af hensyn til medarbejderne aflyst en tur til virksomhedens kontor i Kina og mærker som mange andre de forsinkelser, virusset har forskyldt, men er, som det ser ud nu, sluppet heldigere fra dets hærgen.

”Til vores fordel er vi ikke afhængige af, at vi skal have al produktion hjem til et bestemt tidspunkt, fordi vi har rigtig mange varer allerede. Vi prøver egentlig at sætte fokus på det, vi allerede har på lager,” fortæller salg- og marketingdirektør i Hübsch, Daniel Henriksen, til 365DESIGN og fortsætter:

”Det er også en god ting for os at kunne sælge nogle af de ting, som vi har stående i Danmark, og det er ikke gamle varer. Vi producerer lidt i etaper, og det er egentlig fint at få ryddet lidt ud, inden der kommer nye varer hjem. Ikke at der er noget positivt overhovedet omkring virusset, men man kan sige, at vi må få det bedste ud af en tragisk situation i forhold til også at holde firmaet kørende.”

Foruden i Kina har Hübsch produktion i blandt andet Vietnam, og på længere sigt er det planen fortsat at fokusere markedsføringen på de produktgrupper, som virksomheden kan skaffe hjem. Det er dog virksomhedens forhåbning, at hjulene i Kina snart begynder at rulle i normalt tempo igen.

”Vi følger situationen dag til dag og har selvfølgelig en plan A, B, C og D i forhold til, hvad vi gør, afhængigt af hvor lang tid det varer. Men vi tager det dag til dag. Selvfølgelig kan vi godt planlægge en hel masse, men sandsynligheden for, at der bliver rykket med de planer, er ret stor, så vi ser på det lidt bredere billede og går ikke ned og laver konkrete planer,” fortæller Daniel Henriksen.

Foreløbig sender Hübsch ikke medarbejdere til Kina, men tager sig af de kollegaer, virksomheden har i Østen.

”Vi har nogle enkelte kinesiske medarbejdere, som desværre oplever, at det er umuligt at få masker. Der har vi selvfølgelig købt det, som vi kan købe i Danmark, og sendt det over til dem for at støtte dem på bedste måde. Vi prøver at gøre, hvad vi kan for vores kinesiske medarbejdere her fra Danmark,” lyder det fra Daniel Henriksen.