De internationale ambitioner får et nøk opad hos dansk designhus med stiftelsen af et joint venture, der skal sparke døren ind på det amerikanske marked. 

Rosendahl Design Group er allerede på det amerikanske marked, men indtil videre kun i form af salg via distributører. Nu skiftes der gear, og et joint venture er per 1. august 2022 en realitet.

Parterne i det nye fælles foretagende er Rosendahl Design Group og Nordic Design Collective, der ejes af Thomas Miang Perez, der også bliver CEO for det nye projekt.

“Vi ser gearskiftet med en joint venture-model som et markant skridt op i forhold til, hvordan vi hidtil har drevet international vækst. Jeg har arbejdet med modellen tidligere og derfra erfaret, hvor effektivt den kan fungere, og vi forventer klart, at det kan blive den fremtidige model for Rosendahl Design Group, når vil ind på nye markeder eller udvikle markeder fjernt vores hjemmemarkeder,” siger CEO for Rosendahl Design Group, Mette Maix, i en pressemeddelelse.

Det er første gang, at Rosendahl Design Group tager en partner ind på den måde. Og beslutningen har heller ikke været nem. Ifølge Mette Maix har der været mange punkter, der skulle sættes flueben ved, før Rosendahl-ejeren var klar.

“Som ejer er det et stort skridt at tage, når man giver en del af ejerskabet fra sig. Det er imidlertid, hvad jeg har valgt at gøre med oprettelsen af Rosendahl Design Group US, som bliver det joint venture, der skal indfri vores vækstambitioner på det amerikanske marked,” skriver Henrik Rosendahl, bestyrelsesformand for Rosendahl Design Group, i et LinkedIn-opslag.

Thomas Miang Perez tiltræder som CEO for det amerikanske joint venture per 1. august 2022, når væksteventyret skydes i gang. Han har i de seneste 20 år stået i spidsen for en lang række danske brands i USA eksempelvis Bodum og Georg Jensen.

 

Foto: Rosendahl Design Group