Bolig-, design- og interiørbranchen holder ikke ferie. I hvert fald ikke alle sammen. 365DESIGN har samlet nogle af de nyheder, du måske gik glip af i løbet af uge 42. 

Søstrene Grene har nedbragt sin klimabelastning med 13 procent

På fire år har Søstrene Grene-koncernen reduceret sin CO2-udledning med 13 procent. Det viser virksomhedens netop offentliggjorte klimaregnskab.

”Jeg er stolt af, at vi på trods af vækst i perioden formår at træffe beslutninger, der er med til at nedbringe vores CO2-udledning,” siger Mikkel Grene, CEO og medejer af Søstrene Grene, i en pressemeddelelse.

En række initiativer har haft stor påvirkning på klimaregnskabet. Tager man eksempelvis udfasning af engangsplast, så har interiørvirksomheden produceret 34 procent færre kilo plast fra 2018/19 til 2021/22. Derudover har Søstrene Grene arbejdet fokuseret på certificeringer af både tekstil, plast og træ/papir. Eksempelvis er 100 procent af kædens legetøjs- og børneprodukter i træ FSC-certificeret.

Og fremadrettet kommer ambitionerne ikke til at falde.

”Vi har allerede planlagt nye initiativer, som skal hjælpe os til at reducere vores aftryk, og vi skal nu dykke mere ned i klimatallene og sætte konkrete reduktionsmål for vores CO2-aftryk i de kommende år,” siger Mikkel Grene med henvisning til den netop offentliggjorte klimarapport.

Sackit satser på det tyske marked

Det nordjyske designbrand har haft et flyvende år. Tidligere på året kunne 365DESIGN fortælle, at Sackit havde fået Tyskland som sit største marked.

En digital satsning med blandt andet ny webshop i eget navn, der gik i luften i 2021, har genereret en årlig omsætning i Tyskland på over 20 mio. kroner. Men Sackit satser højere endnu: Drømmen er at ramme 50 mio. kroner i løbet af de næste tre til fem år på det tyske marked. Det skal blandt andet realiseres gennem etableringen af en GMbH svarende til et anpartsselskab, der skal hjælpe med at åbne partnerhops eller showrooms i de fire til fem største byer i landet.

“Vi er i høj grad lykkedes med vores digitale strategi, og Tyskland bliver allerede i år det største marked i vores onlineforretning. Nu sætter vi yderligere fart på udviklingen gennem fysisk tilstedeværelse. Går EU ind i en recession, vil det selvfølgelig lægge en dæmper på væksten. Men gør vi det her rigtigt, tror jeg på, at vi kan nå en årlig omsætning på over 50 mio. kroner i Tyskland inden for de næste tre til fem år,” siger Peter Terkelsen, CEO og medejer i Sackit, i en pressemeddelelse.

BoConcept har genåbnet i Rusland

De fleste danske virksomheder med butikker i Rusland var hurtige til at lukke ned, da Rusland invaderede Ukraine. Det samme gjorde designkæden BoConcept, men nu har de genåbnet deres 13 butikker i landet under radaren. Det fortæller designkæden til Berlingske.

Det er juridske forpligtigelser med den russiske franchisepartner, der ifølge adm. direktør, Mikael Kruse Jensen, er årsagen til genåbningerne.

“Hvis du har en global franchisekontrakt og afbryder den fra den ene dag til den anden, så er der noget moralsk i det. Og det gør vi ikke med vores franchisepartnere. Og så er der den økonomiske årsag og de konsekvenser, det ville have. Det har vi kigget ind i, og det er ikke den måde, vi skal ud af Rusland på. Derfor gør vi det på den korrekte moralske måde, siger Mikael Kruse Jensen.

Det er fortsat BoConcepts intention at afvikle butikkerne i Rusland, men indtil det kan lade sig gøre, doneres al profit fra de russiske butikker til genopbygning af Ukraine.

Foto: Sackit