I et presset marked går den globale møbelvirksomhed tilbage i deres seneste regnskab. Trods tilbagegangen kan møbelproducenten glæde sig over en omsætning på 2,7 mia. kroner.
Hos den danske møbelpartner Actona Group har man netop udsendt sit årsregnskab for finansåret 2023/24, og selvom regnskabet byder på en omsætningsmæssig tilbagegang, så er der alligevel tilfredshed at spore på ledelsesgangen hos Actona, der fører de tre møbelbrands: Sits, Flexlux og Actona.
I årsregnskabet har Actona Group leverer en omsætning på 2,7 mia. kroner for regnskabsåret 2023/24, hvilket svarer til en tilbagegang i omsætning på 6 procent i forhold til sidste år. Ifølge Actona-ledelsen skal tilbagegangen ses i lyset af et ‘år præget af et udfordrende og uforudsigeligt makroøkonomisk miljø, hvor påvirkningen dog betragtes som værende mindre i sammenligning med lignende aktører i møbelindustrien,’ oplyser virksomheden i en pressemeddelelse.
Videre skriver Actona Group: ‘På trods af geopolitiske risici, økonomisk usikkerhed og ustabilitet i forsyningskæderne, som påvirkede efterspørgslen og øgede fragtpriser og vareomkostninger, opnåede Actona Group en EBITDA på 8,4 procent (225 mio. kroner) sammenlignet med 10,1 procent (288 mio. kroner) sidste regnskabsår. EBIT blev realiseret til 6,7 procent før afskrivninger på goodwill sammenlignet med 8,5 procent sidste år.’
I en kommentar til det aktuelle regnskab udtaler President & CEO i Actona Group, Jimmi Mortensen:
“Med en møbelindustri, som har stået over for betydelige udfordringer i år, har vores dygtige kollegaer, samt vores evne til at tilpasse os og fastholde fokus på integrationen af de to nylige opkøb, været afgørende. Vores stærke indsats omkring og fokus på at skabe værdi gennem konsolideringen af det europæiske B2B marked for polstermøbler forbliver uforandret,” siger han.

Actona Group forventer et fortsat ustabilt makroøkonomisk miljø i regnskabsåret 2024/25, men oplyser, at man vil ‘forblive engageret i at styrke lønsomheden gennem fokus på integration af opkøb og udnyttelse af omkostningssynergier’. Koncernen planlægger også at fortsætte med at optimere sin forsyningskæde og investere i digitale løsninger med henblik på at øge effektiviteten og imødekomme kundernes behov.
Derudover sigter Actona Group mod at styrke sin markedsposition yderligere med lancering af nye produkter og designs samt en udvidet tilstedeværelse på nøglemarkeder. Disse strategiske initiativer forventes at skabe betydelige effektiviseringer, strømline processer og forbedre den operationelle modstandsdygtighed, hvilket skal styrke koncernens position til langsigtet og bæredygtig vækst.
“Actona Group og vores mange dygtige kollegaer er dedikeret omkring at fastholde vores strategiske vision med målet om en positiv organisk vækst, samtidig med at vi fortsætter med at identificere og forfølge
strategiske opkøb inden for det europæiske marked for polstermøbler,” siger Jimmi Mortensen og tilføjer afslutningsvist:
“Vi er sikre på, at vores disciplinerede tilgang til integration og omkostningsstyring vil gøre det muligt for os at levere værdi og dermed stå stærkere og mere konkurrencedygtige ved udgangen af næste finansår.”
Actona Group er en del af Lars Larsen Group.