“2023 bliver mest et ’tisse-i-bukserne-år’, hvor mange virksomheder og mennesker vil forsøge at holde varmen i mere end én forstand.” Arbejdsmarkedsresearcher Alexandra Krautwald kommer med sit bud på, hvad hun tror vil blive kendetegnende for 2023.

Alexandra Krautwald, arbejdsmarkedsresearcher

Virksomheder overalt i verden står over for meget store udfordringer og har gennemgået en utrolig mængde forandring i løbet af de seneste par år. I Danmark skal virksomheder håndtere eftervirkningerne af den globale pandemi, Ruslands invasion af Ukraine, faldende realløn, høj­ere renter, betydelig usikkerhed om energiforsyningen, afmatning af den økonomiske aktivitet på de danske eksportmarkeder og måske fortsat mangel på arbejdskraft.

Ekstraordinære kundeoplevelser, produktudvikling, bæredygtig omstilling, de bløde og menne­skelige ledelsesdiscipliner, metaverset og personlig udvikling for den enkelte. Alt sammen er vigtigt. Bare ikke lige i året 2023.

Her er de tendenser, som jeg til gengæld tror vil have den største indvirkning på den måde, vi kommer til at arbejde og drive forretning på i året, der kommer:

 

Fremtidssikret forbrug

Med stigende inflationsrisici melder forbrugerne sig for alvor ud af indkøbsfesten. Næste år vil vi se en nedgang i antallet af restaurantbesøg, forlystelser og rejser. Vores indkøb vil rette sig mod det langtidsholdbare: Den energieffektive husholdningsmaskine, genbrugsvaren og den gode kvalitetsbeklædning. Til gengæld vil de økologiske varer blive erstattet med de billige for en periode.

 

Krise-innovation

Innovation gennemgår i 2023 en udvikling fra at være et ord på en plakat i virksomhedens kantine til at udgøre en absolut nødvendig kompetence. Pressede mennesker og organisationer finder nye veje. Det viser historien. Det har den altid gjort. I året der kommer, vil vi se revolterende nye måder at gribe udfordringer an på.

 

Mere import af special-arbejdskraft

Konkurrencen om de mest talentfulde og dygtige medarbejdere bliver mere intens. Visse sektorer og brancher vil få overordentlig svært ved at finde egnede kandidater til specifikke jobs, og derfor vil virksomhederne i en periode rekruttere medarbejdere fra omkringliggende lande. Flere og flere Ikke-specialiserede medarbejdere vil til gengæld miste deres arbejde i 2023 i takt med inflationens negative udvikling.

 

Det sjove får plads

Når det hele er alvorligt og tilpas meget ad h… til, bliver humor ofte den modvægt, som vi mennesker søger henimod. I 2023 tror jeg, at vi vil se flere artikler, opslag, arrangementer, podcasts, taler og metoder, der tager sit afsæt i det selvironiske og morsomme.

 

Nødløsninger

Virksomheder vil forsøge at indhegne katastrofens omfang og begrænse skaderne ved først og fremmest at løse de helt akutte problemer, de står i. Jeg tror ikke på, der vil blive prioriteret ressourcer til værdiorienteret arbejde, kulturudviklingsprojekter og personlige kurser med muligheder for at vokse og lære som menneske. Til gengæld tror jeg, at vi for alvor vil se en øget indsats med at komme overflødigt arbejde til livs.

 

En insisterende ledelsestone

Mange langsigtede og bløde ledelsesudviklingsforløb vil blive erstattet af: ”Nu skal vi levere og stramme op”. Management i gammel klassisk forstand vil igen blive taget i brug som ledelsesgreb, og flere og flere medarbejdere vil genoverveje, om det nu også er fornuftigt at gøre sit arbejde til sit livsformål. På den måde vil 2023 bære præg af mennesker, der tvinges til at se deres arbejde som kilde til overlevelse (og betaling af energiregningen) – ikke til et sted for personlig udfoldelse.

 

Gazellevirksomheden udskiftes med Zebravirksomheden

Meget tyder også på, at den retoriske tone vil præge udviklingen i nye retninger. For eksempel kommer vi til at forholde os mere kritisk til gazellemetaforen, som vi kender den fra eksempelvis Børsens årlige virksomhedsnomineringer. Et voksende antal arbejdstagere stræber ikke længere efter mere, større og hurtigere. Derfor tror jeg, vi vil blive vidne til en modreaktion i form af en nyopstået zebratankegang; To sider (farver) – både sort og hvid med profit og social ansvarlighed, der går hånd i hånd. Det sociale flokdyr med sans for det stærke fællesskab. Den langsigtede overlevelse med afkast på den ene side og menneskelige hensyn på den anden. Spørgsmålet er så, hvordan lederne kommer til at håndtere nogle af de modsætninger, som mine forudsigelser peger i retning af.

Der bliver brug for at kunne lave gyldne middelveje, afbalancering af yderpositioner og agere i et kommende metamoderne paradigme. Men det skal jeg nok uddybe en anden god gang.