Ifølge strategi- og bestyrelsesrådgiver Poul Erik Jakobsen er en af konklusionerne post-corona, at afsnittet om robusthed og fleksibilitet bliver udbygget, og de meget detaljerede 5-års planer med alt fra mål, delmål og KPI’er bliver neddroslet lidt eller erstattet af mere værdi- og idebaseret udvikling.
Post-corona klumme af Poul Erik Jakobsen, erfaringsramt strategi- og bestyrelsesrådgiver
To års med ledelse, som har skullet tages fra dag til dag, har sat sine spor. Nu er det tid til at tænke nyt igen igen.
Omstillingsparatheden i livsstilsbrancherne er blevet grundigt testet, og mode-, design- og interiørbrancherne har endnu en gang bestået testen.
De tre begreber – fortid, nutid og fremtid, er altid gode at reflektere over.
Under coronatiden blev der både trukket på historiske erfaringer, men også defineret nye tanker og redskaber til at kunne lede gennem en totalt tilsvinet forrude. De forkromede og langsigtede strategiplaner blev arkiveret, og alle kræfter blev lagt i taktik og agilitet. Begreber som robusthed og radikal tilpasningsevne blev moderne og nødvendige.
Vi har i mange år talt om evnen til forandring, men grundlæggende skal der næsten altid lidt katastrofebøvl til, før det for alvor bliver nødvendigt med større forandringer. Vi skal næsten altid presses lidt.
Men den gamle sætning om, at det eneste konstante, der findes i erhvervslivet, er forandring, blev lige pludselig til hverdag. Den digitale udvikling blev sat voldsomt op i tempo, og fleksibiliteten blev på alle måder det nye mantra. Fleksibilitet på alle niveauer fra økonomi til personale, produktion, markedsføring og produktudvikling.
5-års planen neddrosles og erstattes
Nu er vi sandsynligvis ovre det værste med coronapandemien, og spørgsmålet er så, om de gamle strategiplaner skal støves af, eller der skal tænkes helt nyt med udgangspunkt i de erfaringer, der er kommet til de seneste to år.
Fremtiden er stadig omgærdet med usikkerhed, men det er stadig ok, uanset om der er modvind eller medvind, at have en ide og en drøm om, hvor man vil hen med sin virksomhed.
Så selv om der er usikkerhed med alt, når det drejer sig om fremtiden, så er der også nogle konstanter i arbejdet med udvikling og strategi. Nemlig ide og drømme om et eller andet, formuleret i detaljer eller bare i overskrifter.
Men en af konklusionerne post-corona er nok, at afsnittet om robusthed og fleksibilitet bliver udbygget, og de mange meget detaljerede sider i 5-års planen med alt fra mål, delmål, KPI’er og andet konkret bliver neddroslet lidt eller erstattet af mere værdi- og idebaseret udvikling.
Så måske ender det med flere visioner, drømme og gode ideer samt flere ledere og ejere, der tør bestige den berømte ølkasse og udstikke en retning og en vision, uden at det skal ende i flueknepperi og måltal for hver eneste medarbejder og afdeling.
Vi vil jo gerne gå i takt, men der skal være en forklaring eller et formål med det. Og det bliver der større behov for i de næste år. Så evnen til at kommunikere formål, ide og hvorfor vi egentlig går på arbejde, skal styrkes eller genfortælles.
’Væredygtighed’ bliver afgørende
Et af de helt nye begreber oven på snakken om bæredygtighed, som egner sig rigtig godt til en sådan ølkassefortælling, er ordet ’væredygtighed’. Det vil sige, at vi oven på coronaens turbulens skal lære at være til stede, der hvor vi er, være dygtige til at tilpasse, lave om, forklare hvorfor og i det hele taget være agile på alle måder, finde løsninger og ikke gå i panik, fordi noget forandrer sig hurtigt.
Evnen til at være til stede med både hjerne og hjerte og evnen at kommunikere forklaringer, så alle kan nikke forstående, når der sker noget uforudset, bliver vigtige evner på vejen tilbage til en mere normal hverdag i enhver virksomhed.
Og her dur det ikke, at chefen gemmer sig bag skrivebordet, sine tal og KPI’er.
Lige i øjeblikket er det købers marked med hensyn til medarbejdere. Der mangler hænder næsten alle steder, og der er kamp om de bedste hænder og hoveder.
Ikke mindst i netop denne sammenhæng er evnen til at kommunikere ’purpose’, som det så fint hedder i reklamebranchen, vigtig. Fastholdelse af de dygtige medarbejdere kræver gode forklaringer på, hvorfor de ikke skal søge andre græsgange.
Og der er sådan set kun en vej frem i den post-corona periode, som vi ser ind i: Køb en ølkasse, rens forruden og forklar dig.
Holdningen i klummen er skribentens egen og er ikke udtryk for redaktionens holdning.