Upcyclingprocesser professionaliseres, i takt med at tendensen breder sig i møbelindustrien.
Upcycling vinder frem i den danske møbelbranche. Ifølge Betina Simonsen, der er direktør i Lifestyle and Design Cluster, er upcycling blevet et parameter, som møbelvirksomheder i høj grad markedsfører sig på, og tendensen er i markant stigning.
“Upcycling har længe været i høj kurs via auktioner, DBA.dk og Lauritz.com. Det nye er, at upcycling bliver mere og mere integreret i danske møbelbrands. Det mærker vi blandt andet ved den store interesse for vores årlige event Circular Furniture Days, der sætter spot på cirkulære løsninger. Rekordmange møbelvirksomheder deltog i slutningen af 2021, og igen i år har ansøgningstallet været højt,” siger Betina Simonsen i en pressemeddelelse.
Hos Woodstyle, der laver upcyclede snedkermøbler, har man haft stor succes med upcycling. De seneste år er omsætningen mangedoblet i snedkervirksomheden efter omstilling i produktionen fra frisk træ til upcyclet træ.
“Vi mærker en tydelig ændring i danskernes mentalitet, hvad angår upcyclede møbler. Folk kommer mere og mere med på trenden, også selvom vores bedst sælgende møbel – et plankebord af upcyclet træ fra europæiske bygninger – koster op mod det dobbelte af et dansk klassiker-spisebord,” siger Casper Jacobsen, direktør hos Woodstyle.
Upcyclingstrenden har fået medvind som et led i danskernes øgede interesse for såvel cirkulær økonomi som unikaobjekter til boligen. Sådan lyder vurderingen fra professor John Thøgersen, der forsker i forbrugeradfærd ved Aarhus Universitet.
Professionalisering af upcycling vil ændre købemønstre
Ifølge John Thøgersen tiltaler de upcyclede møbler særligt det voksne publikum, hvorimod cirkulær økonomi har alle aldersgruppers interesse.
“Unge er mere tilbøjelige til at købe billige fund fra en genbrugsbutik, hvorimod voksne med en højere indkomst gerne betaler prisen for et upcyclet møbel fra et møbelfirma,” siger John Thøgersen.
Spørger man Betina Simonsen, vil denne tendens imidlertid ændre sig i de kommende år i takt med professionaliseringen af upcycling:
“Jo mere virksomhederne formår at signalere professionalisme og gennemsigtighed omkring upcyclingsprocessen, jo mere vil unge købe ind på præmissen og være villige til at betale en højere pris. Det handler for virksomhederne om at skabe en storytelling og tryghed hos forbrugerne ved at vise, at de får et produkt af god kvalitet, som er en investering værd.”
Hos Woodstyle har man også de unges købemønstre for øje.
“Unge er utrolig miljøbevidste, og vi gør derfor meget ud af at fortælle, at de mindsker deres CO2-udslip ved at vælge vores møbler, fordi vi i produktionen helt undgår at fælle nye egetræer, som er naturens CO2-støvsugere,” afslutter Casper Jacobsen.