I Normann Copenhagens 20-årige eksistens har brandet aldrig ageret inden for fastlåste rammer. Produktsortimentet er derfor bredt funderet med både accessories, belysning, møbler og som noget nyt også en kunstkollektion. Design- og interiørbrandet ser nu frem til at være tilbage på Formland og tilbyde de besøgende masser af inspiration og en god dialog. 


Artiklen er bragt i 365DESIGNs Formland Autumn 2019 messeblad.


 

På Formland er der traditionen tro plads til både upcoming og garvede brands i design- og interiørbranchen. Autumn 2019-messen er ingen undtagelse. Et af de etablerede brands, som de besøgende kan glæde sig til at møde, er Normann Copenhagen, der efter nogle års fravær på messen nu igen er klar med en inspirerende stand. CEO og co-founder, Poul Madsen, ser frem til igen at vise flaget på Formland, efter flere år med hovedfokus på udenlandske møbelmesser.

”Siden møbler blev tilføjet til vores sortiment for omkring 10 år siden, har vi især haft fokus på at vise møblerne på messer. I den iver har vi lidt glemt, hvor vi kom fra – nemlig accessories og belysning. I den produktkategori har vi introduceret mange nyheder, og dem vil vi nu vise frem i et samlet, inspirerende univers på Formland,” forklarer direktøren og tilføjer:

”Hovedmotivationen for vores deltagelse er helt klart, at en messe som Formland er det bedste mødested for os, hvor vi kan vise mange pro­dukter til mange kunder på én gang. Her møder vi personalet i kæderne og i butikkerne i Danmark til en god snak, og de kan se og røre pro­dukterne – det kan et produktkatalog ikke hamle op med.”

 

Høj kvalitet af de besøgende

Spritnye tekstiler og vaser samt brandets Tivoli-kollektion vil være nogle af de produktnyheder, der vil pryde Normann Copenhagens stand, som bygges op som et inspirerende miljø med flere af brandets møbler og belysning til at skabe den helt rette stemning for de besøgende. Og netop de besøgende fremhæver Poul Madsen som helt essentielt for Normann Copenhagens deltagelse på Formland.

”Kvaliteten af de besøgende på Formland er god. På nogle af de udenlandske messer er der såkaldte ’public days’, hvor private har adgang til messen. Efter min mening kan udstillerne ikke bruge disse besøgende konstruktivt. Det handler nemlig ikke om mængden af de besøgende – det handler om kvaliteten,” fortæller Poul Madsen, som fremhæver, at de besøgende ikke behøver at være direkte beslutningstagere, men at det er mindst lige så godt at møde dem, der arbejder med produkterne på daglig basis i butikkerne.

 

20 år har skabt et solidt fundament

”Vi har egentlig altid været lidt ved siden af,” griner Poul Madsen, når snakken falder på Normann Copenhagens udvikling gennem 20 år i branchen.

Da han og medstifteren Jan Andersen etablerede brandet i 1999, var det uden erfaring fra branchen, og regler og fordomme om at drive designvirksomhed lå slet ikke i tankerne.

”Da vi startede, arbejdede vores konkurrenter i få materialer eller få funktioner. Vores produkter derimod var alle i forskellige materialer og med forskellige funktioner, og det var selve designet, som var vigtigt for os i udvælgelsesprocessen. Vi har fra start prøvet at udvikle kollektionen og organisationen i mange forskellige retninger for at have et solidt fundament med flere kategorier af produkter at trække på,” siger Poul Madsen.

Selv om Normann Copenhagen i år kan skrive et 20-års jubilæum på CV’et, så betyder det ikke, at designvirksomheden ikke stadig skal tænke innovativt for konstant at være i udvikling. Et af de nyeste initiativer er en kunstkollektion i samarbejde med den danske kunstsamler- og kurator Jens-Peter Brask. Ambitionen er at gøre kunst tilgængeligt for endnu flere. Ifølge Poul Madsen er sammensmeltningen mellem kunst og design en ny og interessant udvikling i branchen, som vi vil se meget mere til i de kommende år.

”Udover kunstkollektionen har vi masser af ideer til fremtidige initia­tiver. Vi er meget spontane – så man ved aldrig, hvad der kommer til at ske,” lyder det afslutningsvis med et smil fra direktøren.