Den store danske møbelvirksomhed har haft vind i sejlene i det seneste regnskab. Så meget, at sidste års rekord slås med længder, og at medarbejderne belønnes med en stor bonus. 

I sit første regnskabsår som CEO for Actona Group A/S kan Jimmi Mortensen hæve armene højt over hovedet. 

I 2020/21-regnskabet leverer møbelvirksomheden nemlig et nyt rekordresultat. Her slutter omsætningen på 2,43 mia. kroner mod 1,84 mia. i 2019/20, og EBIT-resultatet ender på 217,4 mio. kroner mod 165,2 mio. kroner året forinden. Det oplyser virksomheden i en pressemeddelelse. 

Indtjeningsvæksten i 2020/21 er således på mere end 60 procent, og bundlinjen stiger med mere end 100 mio. kroner end i 2019/20, der ellers også var et rekordår. 

Ifølge direktøren er grunden til succesen en god styring af balancen mellem udbud og efterspørgsel. 

”Actona er en fantastisk global virksomhed med dedikerede kollegaer, som har formået at balancere imellem udbud og efterspørgsel. Det er grunden til, at vi har formået at fortsætte væksten i et år, der på mange fronter har været præget af corona-pandemien. Vi har konstant skullet omstille os og finde nye løsninger i et meget dynamisk marked,” fortæller Jimmi Mortensen, der fremhæver Actonas onlineforretning, som er vækstet med omkring 70 procent.

 

Rekordår giver anledning til bonus

For Jimmi Mortensen er det vigtigt, at samtlige medarbejdere i Actona bliver fremhævet for deres indsats. 

Derfor er direktøren også glad for at have kunnet udbetale en ekstraordinær stor bonus hen over regnskabsåret.  

”Alle fuldtidsmedarbejdere, som har været ansat i hele regnskabsåret, har fået 24.000 kroner i bonus. Det beløb er ens, uanset om man er ansat på lager eller i administrationen,” forklarer Jimmi Mortensen. 

 

Målet er at fordoble forretningen 

Direktøren håber også, at der de kommende år vil være mulighed for at udbetale bonus på grundlag af gode resultater. Hvis målsætningen om fremtidig vækst holder stik, bliver bonusudbetaling en realitet – målet for de kommende år er nemlig en fordobling af forretningen. 

”Vi har været igennem en utrolig flot udvikling, hvor vi allerede i begyndelsen af 2020 justerede vores strategiske fokus i forhold til de muligheder og begrænsninger, som vi møder på tværs af markeder. Der er således fortsat områder, hvor vi skal tage yderlige markedsandele på det globale marked, hvis vi skal nå vores finansielle målsætning om at fordoble vores forretning,” fortæller Jimmi Mortensen og uddyber: 

”Det er særligt Europa og Asien, hvor vi blandt andet skal deltage i konsolidering på polstermarkedet, forstærke vores BTB e-commerce, så vi kan fortsætte væksten på det område. Og så skal vi fortsat stræbe efter at være best in class indenfor traditionel trading.” 

 

Foto: Jimmi Mortensen, Actona Company