Virksomheden satte i 2021 rekord i både omsætning og EBITDA på trods af vanskelige vilkår. ”2021 blev på mange måder et skelsættende år,” siger CEO. 

Den danske designvirksomhed Gubi, der designer, udvikler og markedsfører møbler og belysning, leverer koncernens hidtil bedste årsregnskab i 2021. Samtidig er det møbelgigantens første regnskab, der følger kalenderåret, efter virksomheden besluttede at omlægge regnskabsperioden.

Gubi Group satte omsætningsrekord i 2021 med 508 mio. kroner svarende til en stigning i omsætning på 34 procent i forhold til de forudgående 12 måneder. Indtjeningen (EBITDA) satte ligeledes rekord ved at lande på 144 mio. kroner svarende til en vækst på 38 mio. kroner sammenlignet med tilsvarende periode sidste år. Et resultat, som ledelsen anser for at være tilfredsstillende.

”2021 blev på mange måder et skelsættende år for Gubi. Vi oplevede et vækstgennembrud, hvor omsætningen tog et stort spring og rundede den halve milliard. Når bundlinjen samtidigt vokser tilsvarende trods massive investeringer i organisationen, har vi al mulig grund til at være glade,” siger Klaus Høeg-Hagensen, CEO for Gubi, og fortsætter:

”Godt nok er der generel medvind i branchen, men vi formår at skabe disse resultater under vanskelige vilkår i form af en global forsyningskæde, der er under pres og fragtpriser, der har virket næsten surrealistiske. Det gør mig glad at være en del af en organisation, der fortsætter med at levere på så højt et niveau.”

 

Fokus på den private forbruger

Som en naturlig forlængelse af Gubis position på kontraktmarkedet inden for hospitality, har virksomheden ønsket at styrke brandet over for den private forbruger. Dette er i 2021 sket gennem udviklingen af strategiske partnerskaber på udvalgte nøglemarkeder. Manifesteringen af denne indsats ses nu ved, at mere end 80 procent af omsætningen kommer fra markeder uden for landets grænser. Særligt er væksten stor på det amerikanske og franske marked.

”De strategiske initiativer for at positionere Gubi over for den private forbruger og vores internationale skalering har krævet massive investeringer i digitalisering, salg og markedsføring samt fortsat høj kadence på produktudvikling – alene i 2021 introducerede vi 30 nye produkter,” fortæller Klaus Høeg-Hagensen.

 

Udvider portefølje

Resultatet for 2021 viser en vækst på tværs af den samlede kollektion. Efterspørgslen af design, der kan fungere både inde og ude, er større end nogensinde, og derfor udvider Gubi i 2022 sin portefølje med en satsning på udendørsmøbler.

”Vi ved, at vores kunder ikke går på kompromis, når det gælder komfort og æstetik, og derfor har vi haft fokus på at give dem rig mulighed for at videreføre deres designoplevelse af Gubis kuraterede univers fra indendørs til udendørs og dermed skabe en helstøbt æstetisk forbindelse mellem de to rum. Derfor introducerer vi i 2022 en række ambitiøse udendørskollektioner, som sammen med vores eksisterende kollektioner giver os tre stærke ben at stå på – belysning, indendørsmøbler og nu udendørsmøbler,” siger Klaus Høeg-Hagensen og afrunder:

”Vi har haft en fantastik start på året, og det giver os en klar forventning om, at vi også i 2022 kan levere tocifrede vækstrater.”

 

Foto: Klaus Høeg-Hagensen