Dramatisk år for Søstrene Grene: Fra tocifret millionunderskud til stort overskud

For den danske kæde har 2020 budt på noget af en økonomisk rutsjebanetur – først med en blødende afrunding på 2019/20 og dernæst med forventning om rekordomsætning og historisk overskud i 2020/21.

Efter corona-forsinkelser er Søstrene Grene Holdings regnskab for 2019/20 offentliggjort. Regnskabet, der blev afsluttet tilbage i april 2020, byder på et historisk stort underskud på næsten 60 mio. kroner før skat – helt præcist -59,4 mio. kroner. Omsætningen i 2019/20 gik ligeledes tilbage og endte på 1,04 mia. kroner mod 1,1 mia. kroner i 2018/19.

Den blødende bundlinje i det afsluttede regnskab for 2019/20 sætter dog ikke varige spor hos Søstrene Grene. I indeværende regnskabsår forventer kæden nemlig at opnå et at de største overskud i virksomhedens snart halvtredsårige historie.

I en pressemeddelelse beskriver CEO Mikkel Grene udviklingen i 2020 som både bizar og dramatisk:

”Først en meget dyr midlertidig nedlukning af langt de fleste af vores butikker, så et kæmpe underskud og så en meget succesfuld lancering af vores webshop. Dette efterfulgt af en meget stor opbakning fra kunderne efter nedlukningen, og nu kigger vi igen ind i nye midlertidige nedlukninger, men samtidig også et historisk stort overskud og rekordomsætning i indeværende regnskabsår. Vi ser meget positivt på fremtiden, men de næste måneder bliver helt sikkert også turbulente, da sundhedskrisen jo på ingen måde er slut endnu.”

 

Nedlukning og investeringer giver udfordret 2019/20

Op mod 80 procent af Søstrene Grenes butikker måtte lukke ned i foråret 2020 grundet corona-pandemien. Den manglende omsætning fra butikkerne satte sine tydelige spor i 2019/20-regnskabet.

Underskuddet i det afsluttede regnskab skal udover nedlukningen også ses i lyset af de store investeringer, som kæden har foretaget i forbindelse med virksomhedens digitale transformation. I marts 2020 lancerede Søstrene Grene således en webshop på det danske marked, i juli kom også en tysk webshop til, og siden er Holland og Frankrig også fulgt med.

”Med accelerationen af vores digitale transformation har vi investeret massivt i de bedste systemer, og når man digitaliserer så ambitiøst, så koster det mange penge og mange interne ressourcer. Men med disse investeringer og vores strategi for omnichannel åbner vi op for flere vækstmuligheder, og vi begynder nu at kunne høste frugterne, hvor vi i sidste regnskabsår kun havde udgifterne,” fortæller Mikkel Grene.

Udover digitalisering har virksomheden også investeret i at få kædens franchise- og joint venture-partnere vellykket gennem krisen, hvilket også afspejler sig i det store underskud.

 

”Vi står stærkere end nogensinde”

Efter nedlukningen i foråret 2020 kunne Søstrene Grene ånde lettet op, da alle deres markeder var genåbnet i juli. Genåbningen gav en god start på det nye regnskabsår.

”Under anden bølge har vi haft en overraskende stor omsætning, hvilket skyldes, at de butikker, der rent faktisk har fået lov til at åbne, sælger markant mere end i 2019. Særligt i de markeder, der har haft lukket ned i lang tid, oplever vi en meget stor opsparet købelyst, der bliver udløst, når kunderne endelig får lov til at shoppe igen,” forklarer Mikkel Grene.

Ifølge direktøren er Søstrene Grene godt på vej til at komme tilbage på vækstsporet.

”Vi har lært rigtig meget det seneste år på både godt og ondt og har måttet skære omkostningerne til. Vi er rykket tættere på vores kunder og partnere. Man kan sige, at vi har tabt stort på corona, men vi har også vundet noget, nemlig et nyt skarpere fokus og en mere agil, fremtidssikret, slankere og sundere virksomhed. Jeg vil faktisk sige, at vi står stærkere end nogensinde, når vi kigger ind i tiden efter coronakrisen,” lyder det fra Mikkel Grene.

Foto: Søstrene Grene, Mikkel Grene