FDB Møbler løfter sløret for 2020-regnskabet, der tager sig endnu bedre ud end først antaget: ”Udviklingen dokumenterer, at vores satsning på kvalitet, bæredygtighed og nyt design passer tidsånden,” udtaler bestyrelsesformanden.

FDB Møbler kunne tilbage i december 2020 løfte sløret for en foreløbig status på året, der præsenterede en omsætning på cirka 150 mio. kroner.

Nu er det endelige resultat gjort op, og resultaterne ser bedre ud end først antaget.

Møbelvirksomheden går ud af 2020 med en omsætning på omkring 180 mio. kroner svarende til en stigning på 53 procent sammenlignet med forrige regnskabsår. Det oplyser virksomheden i en pressemeddelelse.

Bundlinjen lander et overskud på 9,1 mio. kroner.

”Det er en meget tilfredsstillende udvikling, der dokumenterer, at vores satsning på kvalitet, bæredygtighed og nyt design passer tidsånden og falder i stadig flere forbrugeres smag. Vi rammer en megatrend: Opgøret mod køb-og-smid-væk-kulturen. Varer skal kunne holde længere,” siger bestyrelsesformand hos FDB Møbler Jan Madsen.

 

”Vi glæder os over at være blandt de tre mest kendte møbelbrands i Danmark”

En imagemåling foretaget i 2020 viser en markant udvikling af kendskabsgraden til FDB Møbler over de seneste år.

Undersøgelsen viser, at andelen af de adspurgte, der har købt FDB Møbler indenfor de seneste tre år, er øget med 40 procent, ligesom også kendskabsgraden er vokset med 12 procent.

Adm. direktør i FDB Møbler Ole Kiel er stolt over udviklingen.

”Vi glæder os over, at vi er lykkes med en markedsføring som har forstærket FDB Møblers mangeårige omdømme, så vi nu er blandt de tre mest kendte møbelbrands i Danmark og kvalitetsmæssigt opfattes på lige fod med de allerbedste møbeldesignvirksomheder,” understreger han.

 

Planer for fremtiden

Om fremtidsplanerne udtalte adm. direktør Ole Kiel til 365DESIGN i starten af 2020, at strategien for de kommende års vækst skulle ske i udlandet.

At 2020 i stedet slog sig ud som et anderledes og coronapræget år var ikke til at spå om, og derfor har møbelvirksomheden måtte sætte ekspansionsplanerne på hold.

Omsætningsvæksten skyldes i stedet en fordeling mellem onlinesalget og FDB Møblers ni fysiske butikker, og den fremgang ser ud til at fortsætte i indeværende regnskabsår. Her har de første måneder hidtil stået for et salg, der er cirka dobbelt så stort som tilsvarende periode i 2020.

”For 2021 er forventningen fortsat vækst – ikke mindst i kraft af en voksende eksport,” understreger virksomheden.

 

Foto: FDB Møbler