Efter endnu et udfordrende år med coronanedlukning og forsyningsudfordringer er det igen lykkedes den svenske gigant at skabe omsætningsfremgang på dansk grund. Årets resultat kan dog ikke helt følge med.

På trods af udfordringer med coronakrisen blev 2021 et tilfredsstillende år for Ikea Danmark. Det oplyser virksomheden i en pressemeddelelse, hvor de løfter sløret for nøgletal fra det endnu ikke offentliggjorte årsregnskab.

Ifølge Ikea Danmark er det især en ekstraordinær medarbejderindsats, som har sikret en omsætningsvækst på 2 procent. Omsætningen ender i 2020/21 på 4,9 mia. kroner mod 4,8 mia. kroner i 2019/20.

Omsætningsvæksten afspejler sig dog ikke i årets resultat, som går en smule tilbage og ender på 342 mio. kroner i 2020/21 mod 349 mio. kroner i forrige regnskabsperiode.

Adm. direktør i Ikea Danmark, Johan Laurell, gør status over det forgangne regnskabsår, som han ser tilbage på med tilfredshed.

”Ovenpå endnu et år hvor coronapandemien har givet udfordringer, skylder vi en enorm tak til vores medarbejdere for deres evne til igen at omstille sig omstændighederne og yde en ekstraordinær indsats i fællesskab. Det flotte resultat er i høj grad skabt af dem. De er overkommet en masse udfordringer ved at finde nye løsninger lynhurtigt i en tid, hvor vi har måttet tilpasse os kundernes ændrede handlemønstre og efterspørgsel,” lyder fra fra direktøren, som fortsætter:

”Vi står klar til at investere yderligere i nye services og i en bæredygtighed fremtid, som fortsat er en grundlæggende prioritet for Ikea.”

 

Onlinesalget er afgørende

Ligesom i forrige regnskabsperiode har salget online været afgørende for Ikea Danmark. Med lukkede varehuse fra den 17. december 2020 frem til halvt ind i marts 2021 har mange forbrugere i stedet valgt at handle på Ikea.dk.

I det forgangne år udgjorde onlinesalget således 33 procent af den samlede omsætning.

”Vi vil fortsætte med at udvikle kundeoplevelsen både fysisk og online. De forskellige kanaler skal komplementere hinanden og give kunder mulighed for at handle lige dér, hvor de foretrækker at møde os. Vi har udviklet vores varehuse til at blive endnu mere relevante for vores kunder og introduceret nye services løbende, som skal gøre det nemmere og mere fleksibelt at handle i Ikea,” forklarer Johan Laurell.