Fem års hårdt arbejde bærer frugt for det danskejede børnelivsstilsbrand, der har oplevet massiv vækst i 2020. Målet er nu at blive Europas stærkeste indenfor kategorien.
Det var kulminationen på fem års hårdt arbejde, da det danske børnelivsstilsbrand Liewood tilbage i december 2020 modtog en Børsens Gazelle og landede på en 15. plads på Børsens top 1.000-vækstliste.
Det er dog ikke så mærkeligt, når man ser regnskabstallene for 2020. Den samlede omsætning steg nemlig fra 95,5 mio. kroner i 2019 til 193,8 mio. kroner i 2020 – en vækst svarende til mere end 100 procent. Væksten er fordelt på de nuværende europæiske markeder, hvor fokus, ud over Danmark, ligger på de større markeder som Frankrig, England og Tyskland. Det offentliggør Liewood i en pressemeddelelse.
“Vi har virkelig knoklet os til vores resultater, og jeg er så stolt af hele teamet. Jeg er også enormt stolt af, at vi har formået at vækste og ekspandere i både Danmark og internationalt med afsæt i det værdigrundlag, jeg for snart fem år siden startede virksomheden på – nemlig kvalitet, bæredygtighed og ærlighed, som går hånd i hånd med æstetik og en kommerciel tilgang,” siger Anne Marie Lie Norvig, der er CEO og stifter af børnelivsstilsbrandet.
Årets bruttofortjeneste udgjorde 73,8 mio. kroner mod 27,5 mio. kroner i 2019, og årsresultatet efter skat landede på 39,8 mio. kroner mod 12,3 mio. kroner året før.
Fordobler antallet af medarbejdere – og der skal ansættes flere
I takt med den massive vækst har Liewood også oprustet internt. I 2020 blev antallet af medarbejdere således fordoblet til i dag at være 60, og i 2021 forventer virksomheden at øge medarbejderstaben yderligere med 30 nye arbejdere.
Blandt de nyansatte findes en række nøglemedarbejdere i ledelsen, som skal være med til at drive den fremtidige vækst og udvikling. For ambitionen er, at Liewood skal være Europas stærkeste børnebrand.
”Jeg har fra start sat et højt ambitionsniveau, og det har uden at overdrive krævet hårdt arbejde og et stærkt fokus at nå hertil. Nu skal vores gode udgangspunkt bruges til at styrke vores position yderligere i både Danmark og internationalt. Målet er at blive Europas stærkeste børnelivsstilsbrand, og for mig og Liewood handler det ikke kun om økonomisk vækst – det handler i høj grad også om at holde fast i og udbrede, at ærlighed og ordentlighed kan og skal gå hånd i hånd med æstetik, kvalitet, bærdygtighed og en kommerciel tankegang,” siger Anne Marie Lie Norvig.
Det hårde arbejde fortsætter i 2021, hvor ledelsen fortsat forventer vækst i både omsætning, bruttofortjeneste og resultat efter skat. Fokus vil være på yderligere udvikling af brandet og produktsortimentet, hvilket skal sikre virksomheden at nå sit langsigtede mål om at blive Europas stærkeste børnelivsstilsbrand.
”I 2021 vil vi fortsat fokusere på at styrke vores brand, så vi bliver endnu mere spændende og relevante for vores kunder samtidig med, at vi skal blive ved med at udfordre os selv, vores kreativitet og skabe nytænkende produkter i bæredygtige materialer, som gør en forskel for den moderne børnefamilie,” siger Anne Marie Lie Norvig.
Foto: Liewood, Anne Marie Lie Norvig