Den 114 år gamle møbelvirksomhed nærmer sig 1 mia. kroner i omsætning, viser det seneste regnskab, som er det tolvte rekordsættende regnskab i træk.
Noget tyder på, at danskerne har lagt brug-og-smid-væk-kulturen bag sig, og i stedet satser på holdbare designklassikere. Det er noget, der kan mærkes hos Carl Hansen & Søn, der nu kører på 3. generation af Hansen-sønner i direktionen.
Y-stolen topper endnu en gang salgslisterne i 2021. Den både danske og globale efterspørgsel på danske møbelklassikere er vokset år for år, og cementeres igen i år med det tolvte positive regnskab i rækken hos Carl Hansen & Søn.
Det seneste årsregnskab for Carl Hansen & Søn Holding A/S, der gælder fra 1. januar til 31. december 2021, viser en omsætning, der med en stigning på 37 procent nåede 966 mio. kroner. Overskuddet for 2021 stiger med 89 procent og ender på 176 mio. kroner før skat. Til sammenligning ramte det et rekordhøjt niveau med 93 mio. kroner i 2020.
Møbelfabrikantens regnskab beretter om en bundlinje på 146 mio. kroner i 2021 mod 63,4 mio. kroner det forrige år. Egenkapitalen er opgjort til 261 mio. kroner.
”Jeg er utrolig stolt af at kunne præsentere endnu et rekordregnskab for Carl Hansen & Søn, der har haft historisk god vækst i 2021. Virksomheden er sat i verden af min farfar med en mission om at udbrede dansk design af højeste kaliber, og det glæder mig, at vi 114 år efter, at han påbegyndte møbeleventyret i en baggård i Odense, oplever en stigende efterspørgsel fra hele verden,” siger Knud Erik Hansen, adm. direktør og tredje generation i spidsen for Carl Hansen & Søn i en pressemeddelse.
Det er 20 år siden Knud Erik Hansen tiltrådte direktørposten. På de 20 år er omsætningen steget med mere end 900 mio. kroner. Samtidig er medarbejderstaben gået fra 50 ansatte i odenseansk baggård til knapt 600 ansatte i Danmark og et tilsvarende antal ansatte i Vietnam. Fabriksfaciliteterne på Fyn er desuden vokset fra 3.000 m2 til 50.000 m2.
Globalt væksteventyr
Trods hele verdens usikre nutid og fremtid de seneste år blev 2021 året, hvor samtlige markeder var i fremgang hos Carl Hansen & Søn. I Danmark var der en solid fremgang på 40 procent, men i Canada og USA var den endnu flottere, nemlig 45 procent fremgang i 2021. Også det europæiske og japanske marked voksede i seneste regnskabsår.
”Med resultatet for 2021 slår vi endnu en gang fast, at vi i Carl Hansen & Søn producerer møbler i verdensklasse. Vi er vokset fra at være en lille møbelproducent på Fyn til at stå midt i et dansk eksporteventyr, der kun har vokset sig større gennem det sidste årti. Vi oplever både en stærk efterspørgsel på vores hjemmemarked, men også andre vigtige markeder. Vi ser dog fortsat et stort potentiale i at udbrede vores danske designklassikere yderligere, og i de kommende år vil vi blandt andet øge vores fokus på både USA og Asien,” siger Knud Erik Hansen.
I 2021 åbnede Carl Hansen & Søn tre nye flagship stores i henholdsvis Amsterdam, Barcelona og Odense, hvilket får det samlede antal flagship stores op på 19 på verdensplan. Det er også planen at udvide porteføljen i 2022, hvor der allerede er åbnet nye forretninger i New York og München.
Foto: Carl Hansen & Søn