En hård periode med coronaeffekter og en blødende bundlinje er nu fortid hos detailvirksomheden. I 2020/21 er bundlinjen igen positiv, og ambitionerne for fremtiden er store.
Den Aarhus-baesrede detailvirksomhed Søstrene Grenes Holding måtte i 2019/20 se sig hårdt ramt af effekterne af coronapandemien. Virksomheden landede et historisk stort underskud.
Allerede ved offentliggørelsen af 2019/20-regnskabet i januar 2021 kunne Søstrene Grene dog løfte sløret for, at regnskabet for 2020/21 på daværende tidspunkt så ud til at lande med et solidt overskud. Nu har detailvirksomheden offentliggjort de endelige tal for regnskabet gældende for den. 1. maj 2020 til den 30. april 2021, og her bliver det bekræftet, at overskuddet er vendt stærkt tilbage.
Omsætningen landede på 1,049 mia. kroner i 2019/20, mens den steg til 1,217 mia. kroner i 2020/21.
Minusset i resultatet før skat på -57,3 mio. kroner i 2019/20 er i 2020/21 vendt til et plus på 50,3 mio. kroner.
Medejer og adm. direktør Mikkel Grene beskriver – for andet år i træk – regnskabsåret som usædvanligt. Især corona og en god omsætning i butikkerne efter genåbning af butikkerne har præget regnskabsperioden.
”I de første ni måneder af regnskabsåret styrede vi mod det bedste resultat nogensinde; kunderne strømmede ind i butikken, og de tog godt imod vores produktlanceringer og kollektioner. Men så kom anden nedlukning i december 2020, hvor der på nogle markeder var lukket ned helt frem til juni i år,” udtaler Mikkel Grene i en pressemeddelelse, hvor han fortsætter:
”Så corona blev rigtig dyr for os, og vi har mistet en del potentiel indtjening. Men jeg er stolt over, at vi har formået at indhente den tabte omsætning fra sidste år, og så endda leveret et solidt overskud på mere end 50 millioner kroner før skat på trods af de svære omstændigheder. Jeg er imponeret over, hvor godt vores partnere og medarbejdere har håndteret den her krise. Jeg synes faktisk, at vi nu står stærkere end nogensinde.”
Indeværende regnskabsår har fået en lovende start. De første fire måneder har givet det bedste resultat nogensinde i Søstrene Grenes historie, lyder det i pressemeddelelsen.
Opkøb og digital transformation på dagsordenen
Som hos et hav af andre virksomheder sparkede coronakrisen for alvor gang i digitale initiativer hos Søstrene Grene. Oprindeligt havde virksomheden en plan om at åbne webshop på seks markeder over en periode på tre år. Men så kom corona.
”Treårs-planen blev pludselig vendt til en etårs-plan på grund af både den første og anden nedlukning. På den måde fik vi ud over den planlagte launch i Danmark i marts 2020 også åbnet webshop i Tyskland, Holland, Frankrig, Sverige og senest i Norge i marts 2021. Derudover er der også åbnet partner-drevne webshops i både Schweiz og på Island. Så på den måde er vores digitale transformation gået meget hurtigere end oprindelig tænkt, og jeg er godt tilfreds med, at det er lykkes på så kort tid,” lyder det fra direktøren.
Udover den digitale transformation har det seneste års tid og årets resultat i 2020/21 også været præget af investeringer i butiksnetværket med opkøb.
Her har Søstrene Grene valgt at købe sig ind i franschaisetageres butikker, hvor partnerskaber er blevet omdannet til joint venture-butikker.
”Dette med henblik på at investere i fremtidig ekspansion, udvidelser og ombygning af butikkerne. Det er både den digitale transformation og den fysiske butik, der skal drive Søstrene Grenes vækst de kommende år, og derfor vil vi gerne støtte godt op om butikkerne oven på en turbulent periode,” forklarer Mikkel Grene.
Målet er 500 butikker
Efter det gode resultat har Søstrene Grene nu mod på at drømme stort. Virksomheden har igangsat ekspansionsplaner, der indebærer, at mere end 100 butikker skal åbnes inden for de næste tre år.
Med 100 nye butiksåbninger vil Søstrene Grene nå op på flere end 350 butikker. Mikkel Grene fortæller, at 500 butikker er urealistisk på længere sigt.
”Der er masser af potentiale på en række markeder. Ud over åbning af flere butikker, vil vi også investere i ombygning og udvidelse af eksisterende butikker til vores nye butikskoncept Retail for the Senses, som inviterer kunderne indenfor til en helt særlig og sanselig butiksoplevelse. Vi har testet det nye koncept af i byer som Berlin, Helsinki, Utrecht og Trondheim, og kunderne har taget rigtig godt imod det,” forklarer Mikkel Grene.
Foto: Mikkel Grene