Forbrugernes øgede fokus på opgradering af hjemmet i 2020 kan tydeligt mærkes hos møbelgiganten, der for første gang i en årrække har vækst på både top og bund.

At 2020 har stået i husrenoveringens og -opgraderingens tegn er efterhånden en velkendt kendsgerning. Mens salget af rejser og oplevelser er droslet ned grundet pandemiens restriktioner, har forbrugerne kastet sig over at bruge penge på fornyelser af hjemmet og sommerhuset.

Ændringen af forbrugeradfærden er kommet design-, møbel- og interiørbranchen til gode, hvor mange brands og webshops tilbage i marts 2020 først oplevede en kort periode med stilstand, for derefter at få rigtig godt gang i salget.

Samme udvikling har de oplevet hos den danske møbelgigant Fritz Hansen. Børsen har fået adgang til udvalgte regnskabstal for møbelvirksomhedens endnu ikke offentliggjorte regnskab – og her afsløres det, at Fritz Hansen for første gang i flere år har oplevet vækst i både omsætning og årets resultat.

Omsætningen landede i 2020 på 621 mio. kroner sammenlignet med 573 mio. kroner i 2019 og 619 mio. kroner i 2018.

Bundlinjen vokser fra 48 mio. kroner i 2019 til 81 mio. kroner i 2020. Fremgangen skyldes en kombination af det øgede salg, og at Fritz Hansen grundet Covid-19 har brugt færre penge på rejser, messer og planlagte marketingaktiviteter.

”I marts sidste år troede vi, at vi var nødt til at afskrive 2020, og derfor kaldte vi det for et tabt år, men pludselig begyndte forbrugerne at opgradere deres hjem i en sådan grad, at det var et af vores bedste år efter finanskrisen,” udtaler Josef Kaiser, adm. direktør i Fritz Hansen, til Børsen.

Direktøren forventer, at omsætningen vil vokse med 10-15 procent i 2021.

Tidligere har Josef Kaiser fortalt, at Fritz Hansen i 2021 vil have fokus på kernemarkederne Danmark, Sydkorea og Japan samt Kina, Sverige, Tyskland og USA, og at virksomheden fra 2022 og fremover vil tilføje et par nye lande til porteføljen årligt.

Den helt store fremtidige satsning bliver at øge tilstedeværelsen på kontraktmarkedet. Over tid er det nemlig en god strategi at have en fod i hvert marked, mener Josef Kaiser.

Foto: Fritz Hansen