I flere år har den ikoniske designvirksomhed set omsætningen gå nedad og ikke kunnet leve op til målet om en omsætning på 750 mio. kroner. Det vil den nye direktør, Josef Kaiser, nu ændre på.

I et interview til Børsen fortæller Fritz Hansens direktør, Josef Kaiser, at de seneste års uforløste drømme om vækst nu skal vendes.

I flere år har den danske designvirksomhed haft et mål om, at omsætningen skulle lande på 750 mio. kroner. Det er ikke lykkedes. Omsætningen er i stedet dalet fra 632 mio. kroner i 2017, til 619 mio. kroner i 2018, og i nyeste regnskab er toplinjen faldet yderligere til 573 mio. kroner.

Josef Kaiser satte sig i direktørstolen i december 2019 efter Jakob Holm, og den nye direktør har store ambitioner for at vende udviklingen. Ifølge direktøren er målet for Fritz Hansen nu at vokse minimum 10 procent om året. Væksten skal sikres gennem investeringer, en international ekspansion samt en større satsning på kontraktmarkedet.

Ifølge direktøren vil Fritz Hansen investere et stort tocifret millionbeløb om året. I 2021 vil fokus være på kernemarkederne Danmark, Sydkorea og Japan samt Kina, Sverige, Tyskland og USA. Fra 2022 og fremover er planen, at et par nye lande skal komme til årligt.

“Organisationen er ret slank i flere af markederne, og nogle vil sige, at det er et ret tyndt lag smør, vi har smurt på brødet, men det vil ændre sig nu. Vi vil investere i lokale folk og give de lokale markeder styrken til at handle selv,” siger Josef Kaiser til Børsen, som tilføjer, at det blandt andet bliver marketingmedarbejdere, som skal findes til markederne.

Udover satsningen på nye markeder vil Fritz Hansen også skrue op for sit fokus på kontraktmarkedet. Størstedelen af omsætningen kommer i dag fra private forbrugere, men det skal der laves om på. Derfor vil designvirksomheden etablere showrooms, der skal give inspiration til arkitekter og andre aktører på kontraktmarkedet, og en ny partnerportal skal udvikles til Fritz Hansens hjemmeside.

Der er allerede lidt positive takter at spore hos Fritz Hansen. I august meddelte virksomheden, at hvad der først tegnede sig til at blive en krise med markant ordrenedgang efter nedlukningen i marts, nu har vist sig at vende til vækst og forventninger til, at 2020-salget overstiger salget i 2019.

Foto: Fritz Hansen, Josef Kaiser