Ifølge de nyeste tal fra Dansk Erhverv Digital Handel blev udsalgsugen en fest for de danske webshops. Danskerne shoppede for over 3 mia. kroner over hele ugen.
Inden den store udsalgsfest skulle løbe af stablen i den sidste uge af november, var den blev spået til at blive hektisk og endnu en gang slå rekord. Især onlinehandlen var der store forventninger til i disse coronatider.
Den netop overståede udsalgsuge viste sig at blive lige så travl som forventet. Det oplyser Dansk Erhverv Digital Handel.
”Vi havde forudset en perfekt e-handelsstorm, og det fik vi. Forbrugerne begyndte allerede mandag at shoppe løs, og de stoppede først søndag aften. Vores forsigtige bud er, at forbrugerne i løbet af ugen brugte mere end 3 mia. kr. alene i de danske netbutikker,” siger Niels Ralund, e-handelsdirektør i Dansk Erhverv.
Direktøren forklarer videre, at det i år blev understreget, at Black Friday for alvor er blevet omdannet til Black Week.
”Coronakrisen har givet det et yderligere skub i år. Niveauet har ligget højere over hele ugen, mens fredagen nåede nogenlunde samme niveau,” udtaler Niels Ralund.
DanDomain, der med cirka 6000 webshops er Danmarks største webshopudbyder, bekræfter udviklingen. Ugens samlede omsætning steg med hele 56 procent hos DanDomains webshops.
”For os var det allerede mandag og tirsdag tydeligt, at Black Friday er blevet til Black Week, da vi så knap en fordobling i omsætningen hos vores kunder sammenholdt med sidste år. Tilbuddene er spredt mere ud. Kampagnerne starter tidligere og varer længere. Og selv om handelsdagen over dem alle – Black Friday – var cirka 25 procent større end sidste år, er det ugens samlede resultat, som siger noget om udviklingen: En stigning på hele 56 procent i omsætning,” siger Anders Eiler, salgschef hos DanDomain.
Foto: Pexels