Ifølge en undersøgelse, foretaget af PwC Danmark, stiger shopping i fysiske butikker fortsat – også selv om der er udsigt til en mere digital fremtid.
PwC Danmark har foretaget en undersøgelse af 22.000 forbrugeres shopping-adfærd, -vaner og -forventninger. Her svarer størstedelen af de adspurgte forbrugere, at de vil fortsætte eller øge deres forbrug i 2018.
I takt med, at onlineshopping bliver mere og mere udbredt, får forbrugerne større krav til blandt andet forsendelse. I undersøgelsen svarer 41 procent, at de gerne vil betale mere for hurtigere levering eller for levering samme dag.
“De digitale muligheder skaber flere forventninger til forhandlerne i forhold til levering, profil og kundeservice. Men selv om onlinebutikkerne er dominerende, foretrækker nogle forbrugere stadig de fysiske butikker,” fortæller Henrik Trangeled Kristensen, partner og ekspert i detailhandlen hos PwC Danmark, i en pressemeddelelse.
Læs også: Loyalitet og tilhørsforhold i højsædet hos fremtidens forbrugere
På baggrund af undersøgelsen konkluderer PwC Danmark, at forbrugerne ikke kun ønsker at gå i butikker for at shoppe, men i højere grad efterspørger en oplevelse. Her peger PwC Danmark på, at en oplevelse for eksempel kan være muligheden for at prøve produkterne før køb eller billedgenkendelse, hvor tilbud tilpasses specifikt til den enkelte forbruger.
“Den mulighed skal forhandlerne gribe. Det handler nemlig ikke længere kun om shopping, men i endnu højere grad om hele oplevelsen ved købet, og den er der mulighed for at videreudvikle og forbedre,” fortæller Henrik Trangeled Kristensen.
I forlængelse af dette viser undersøgelsen, at 41 procent af forbrugerne ikke har noget imod, at deres shoppingvaner og personlige data monitoreres af forhandlerne, så de på den måde kan modtage skræddersyede tilbud, der passer til dem. Omvendt er der 37 procent, der fortsat er agtpågivende over for forhandlernes indsamling af deres data.
For fjerde år i træk er antallet af respondenter, der handler i fysiske butikker på ugentlig basis, steget. I år steg antallet med 3 procent og lyder nu på i alt 44 procent.