Covid-19 rammer erhvervslivet hårdt. En designvirksomhed har derfor taget alternative metoder i brug og opfordrer nu resten af branchen til at gøre det samme.

Flere virksomheder har måttet omlægge planerne for foråret som følge af coronavirusset. En af dem er designvirksomheden Applicata, hvis produkter designes, produceres og forhandles i Danmark, hvorfor virksomheden påvirkes i mange led. Virksomheden ønsker at tilgå situationen konstruktivt og opfordrer nu gennem en pressemeddelelse branchen til dialog og nytænkning.

”Vi har simpelthen smidt alle vanlige principper over bord,” udtaler ejer af Applicata, René Løt, og fortsætter:

”Lige nu handler det om at understøtte forretningen gennem flere led. Vores forhandlere skal overleve, vores producenter skal overleve, og vores dygtige designere skal overleve. Og helst også os selv i samme omgang. Vi prioriterer derfor at optimere relationen med vores nuværende forhandlere og at få flere, åbne dialoger med nye webshops på helt ekstraordinære betingelser.”

Blandt andet tilbyder Applicata derfor nu dropshipping, og at forhandlerne kan tilføje Applicatas produkter til deres webshops uden at købe til lager lige nu, oplyser virksomheden.

”Det handler ikke om hardcore salg og kampagner, men om at forstå hinanden og at kommunikere på nye måder.  Vi er nødt til at understøtte vores forhandlere så de nemt og med minimal risiko kan købe vores forårsnyheder ind – og derved også holde deres shops opdaterede og inspirerende for slutbrugerne. Vi skal sammen udnytte forbrugernes intense trafik online og give dem lyst til at shoppe hjemme i stuerne lige nu,” lyder det fra René Løt.

 

Alle må holde hjulene i gang

”I denne svære tid gør vi os alle mange tanker. Uvisheden er svær at håndtere, og vi er alle udfordret i både stort og småt. Men det er vigtigt, at vi alle arbejder på at holde hjulene i gang. Coronasituationen tvinger os til at tænke anderledes og med andre værdisæt in mente. Vi må kommunikere anderledes og på nye måder. Og vi bliver nødt til at være mere løsningsorienterede, samarbejdsvillige og imødekommende,” lyder det fra René Løt.

I Applicata har man blandt andet forsøgt at skabe nærvær i fraværet ved at sende videohilsener fra de ansattes private hjem til virksomhedens største forhandlere for at gøre opmærksom på de nye tiltag og opfordre til dialog.

”Applicata er simpelthen også afhængig af, at butikkerne er lydhøre og har mod på at tage vores nye kollektion ind og markedsføre den massivt, så vi løfter i fællesskab. Idet vi producerer lokalt, har vi varer på lager, der kan sendes,” siger René Løt og fortsætter:

”Vi vil bestemt lægge alle kræfter i at støtte og være fleksible overfor vores forhandlere. Men vi håber også, at flere vil tage chancen i at prøve noget nyt, gå i åben dialog og give små, danske designvirksomheder som Applicata en mulighed for at entrere i denne tid.”

 


Interesserer du dig for retail, og vil du gerne læse endnu mere herom? pej gruppen udgiver magasinet Retail Mag, der er skrevet til og for dem, der interesserer sig for fremtiden inden for detail- og nethandel. Magasinet giver overblik, perspektiv og inspiration og lægger op til fordybelse og strategisk planlægning. Retail Mag nr. 1 2020 udkommer den 1. april. Læs mere om magasinet her.