Per 1. oktober er det ikke længere muligt at invitere sine kunder til liveshopping via Facebook. Det sker, efter moderselskabet Meta, der står bag blandt andet Facebook og Instagram, har valgt at satse benhårdt på reels i stedet. 

Hvis du stadig ikke helt har fået styr på dine reels, er det måske på tide, for per 1. oktober er det altså den måde, liveshopping kommer til at foregå, hvis det skal være på Facebook. Det fortæller Meta i en pressemeddelelse. Du vil stadig kunne livestreame fra events og lignende via Facebook Live, men muligheden for at oprette produkter live og tagge disse vil ikke længere være en mulighed. Dog har det ikke den store indvirkning på danske virksomheder, da tjenesten ikke har været tilgængelig i Danmark, men for internationale brands kan det påvirke.

Som Jens Thrane-Møller beskriver det i sin artikel ‘Nye vaner – ny kunderejse‘, så har vi oplevet, at: “Under nedlukningen kom også liveshopping til landet, og dette interessante miks af e-handel og Tupperware-party er kommet for at blive.” Men nu skal virksomheder ud og søge nye græsgange som alternativ til en af de helt store spillere på liveshopping-markedet.

Danske virksomheder påvirkes ikke af ændringer

I e-handelsanalysen fra Dansk Erhverv fra juni kunne man læse, hvordan liveshopping for alvor har gjort sit indtog blandt danskerne. Analysen viste, at hver 5. forbruger havde benyttet liveshopping inden for de senest tre måneder. Og det selvom man havde forventet et fald siden genåbningen af samfundet. Men det nye høje niveau holdt kadencen.

Så hvis din virksomhed, ligesom mange andre, har forelsket sig i liveshoppingformatet, skal den ikke flytte ret langt væk. På Metas anden gigantplatform Instagram er der stadig mulighed for invitere kunderne til liveshopping på sin platform. På Instagram vil det fortsat fremadrettet være muligt for virksomheder at tagge produkter både i reels, når de går live på Instagram.

Heldigvis er der intet at frygte for de mange danske forhandlere og brands, der hver uge sælger deres varer via livestreamede videoer på Facebook og Instagram. Det vil blandt andet fortsat være muligt at bruge den populære liveshopping-robot ELISA, der lige nu vinder indpas over hele Norden. Udover ELISA tilbyder Bambusser, Let’s Go Live og Liveshopper ligeledes løsninger for liveshopping.

Foto: Unsplash