Forbrugeren søger ikke længere blot efter det billige og lettilgængelige produkt – men i stedet efter mening og autenticitet. Noget, som detailhandlen er nødt til at imødekomme – men hvordan? Det giver flere aktører et indblik i til heldagskonferencen New Retail Day 2020.
”Detailhandlens fremtid handler i stigende grad om ’værdier’ såvel som ’værdi’. Uanset om det er mad eller mode, søger forbrugeren efter autentiske brands – og derfor er det vigtigt, at detailhandlere fokuserer på et større formål, der går ud over blot at sælge et produkt.” Sådan lyder det fra en af New Retail Day 2020’s foredragsholdere, den adm. direktør i Echochamber, Matthew Brown.
Ifølge Matthew Brown står detailhandlen i den skarpe ende af verdens mest presserende problemer – fra bæredygtighed og klimaændringer til etisk produktion og forbrug. Det er problemer, som blot vil vokse i betydning og derfor ikke længere kan ignoreres.
Detailhandlen er derfor nødsaget til at kigge fremad og imødekomme de nye krav og forventninger, som forbrugeren får i kølvandet på den miljømæssige og sociale agenda.
Det er netop det, der ligger til grund for heldagskonferencen New Retail Day 2020, som Detailforum og pej gruppen i fællesskab står bag. Gennem 10 foredrag gives et nuanceret indblik i forbrugerens købsadfærd, hvad miljøagendaen har skabt af nye krav og forventninger, den fysiske detailhandels udfordringer samt internationale retail trends og relevante cases.
Hør blandt andet centerchefen hos shoppingcentret RO’s Torv, Lisbeth Wilstrup, sammen med Morten Theil fra kommunikationsbureauet Bocca fortælle om en overordnet formålsstrategi, som handler om at være andet og mere for lokalsamfundet end blot et veldrevet shoppingcenter. Centret vil give noget tilbage til det samfund, de er en del af, og tage et både kulturelt, uddannelsesmæssigt og socialt medansvar for udviklingen.
Derudover vil den adm. direktør hos FDB Møbler, Ole Kiel, give et billede af, hvordan virksomheden har formået at genoplive historiske møbeldesign, som flere generationer har en holdning til. Efter 33 år er det nemlig lykkedes dem at skabe et stærkt og ansvarligt brand, der vokser hos både forbrugeren, kontraktmarkedet, i butikken og på nettet.
Blandt foredragsholderne er også Signe Frese fra Coop og Jens Thrane Møller fra Marketsquare.
New Retail Day afvikles i Aarhus og København henholdsvis den 6. og 8. oktober 2020 fra klokken 8.00 til 16.00, hvor der vil være sørget for fuld forplejning og drikke hele dagen.
Læs mere om New Retail Day, og hvad der er inkluderet i billetprisen her.
Foto: Unsplash