Imercos største leverandører var for nyligt indkaldt til møde, da isenkramkæden er i økonomiske problemer og ønsker en hjælpende hånd fra leverandørerne. Brancheekspert bekræfter, at Imerco kæmper med både salg, leverandøraftaler og bundlinjen.

De seneste år har flere talt om krise i detailbranchen, hvor både store og små butikker har drejet nøglen om. Også isenkrambranchen har mærket til krisen, og det mærker en af de helt store kæder, Imerco, som er ejet af rigmanden Michael Goldschmidt.

I 2017 landede årsresultatet på -7 mio. kroner, og der forventes ligeledes et underskud i 2018.

Ifølge InsideBusiness er Imerco-kædens krise dog mere alvorlig end som så. Mediet erfarer, at der på et stort møde for nyligt var blevet indkaldt otte af kædens største leverandører, blandt andet Georg Jensen og F&H, hvor budskabet var klart: Imerco har behov for økonomisk hjælp.

Her bad Imerco leverandørerne om at få udvidet credit lines fra 45 til 120 dage. Denne udmelding kan ifølge leverandørerne kun forstås som, at isenkramkæden har problemer med likviditeten.

Overfor 365DESIGN har flere af leverandørerne udtrykt bekymring om situationen, og de ønsker at passe på deres egen forretning.

 

Ejer er ikke usikker

Mikael Goldschmidt har også selv været nødsaget til at skyde penge i Imerco. I slutningen af 2018 konverterede han et lån på 32 mio. kroner i Imerco til aktier. Herved blev lidt af det økonomiske pres på kæden lettet.

I en mail til InsideBusiness maner Michael Goldschmidt de økonomiske usikkerheder til jorden. Han vurderer, at mødet gik godt, og at forslaget om en udvidelse af credit lines blev taget godt i mod blandt leverandørerne. Forslaget vil ifølge Imerco-ejeren give mulighed for et større sortiment fra de enkelte leverandører samt skabe mulighed for mersalg.

Michael Goldschmidt udtrykker således ikke bekymring for fremtiden, som han mener, at kæden har investeret massivt i og er godt rustet til.

 

Brancheekspert: Lang vej for Imerco

Det er dog ikke alle, som ser lige så lyst på Imercos fremtid. Strategi og bestyrelsesrådgiver Poul Erik Jakobsen, der følger isenkrambranchen tæt, kan bekræfte, at Imerco kæmper med både salg, leverandøraftaler og bundlinjen.

Han vurderer, at årsagen primært er den voldsomme rabatsyge i isenkrambranchen, som Imerco delvis selv er skyld i, samt nethandlens indflydelse på forbrugernes kanalvalg.

”Imerco har med store rabatter og opkøb haft en ambition om at blive altdominerende i isenkrambranchen, men det er kun lykkedes på volumen,” siger Poul Erik Jakobsen, som vurderer, at der er lang vej til en solid bundlinje for Imerco.

Han påpeger, at der er flere løse ender i ligningen: Eksempelvis om isenkramkæden Værsgo fortsætter efter de to års forløb eller ej. Konkurrencemyndighederne gav kædens ejer ret til to år efter salget af Inspiration til Imerco. Hvis Værsgo lukker, bliver der lidt råderum for Imerco, lyder vurderingen.

Sammenlignes Imerco med de and danske aktører i isenkrambranchen, mener Poul Erik Jakobsen, at flere af aktørerne klarer sig bedre, idet de drives med andre – og mere unikke – koncepter.

”De andre aktører i isenkrambranchen, som de selvstændige butikker Kop og Kande, klarer sig klart bedre, da de er mere lokalt forankrede end Imerco. Resten af den gamle isenkrambranche, eksempelvis Sinnerup og Bahne, har for længst valgt andre veje ind i fremtiden end et klassisk isenkramkoncept,” konkluderer Poul Erik Jakobsen.