Det danske møbelhus opruster sin tilstedeværelse i Sverige med nye butikker samt en kærlig omgang Ikea-mobberi.

De fleste har formentlig hørt om Ikea-testen, der efter sigende fungerer som pejlemærke for, hvorvidt et parforhold er levedygtigt. Nu har den danske møbelkæde Ilva også benyttet sig af Ikea-testen – dog på både utraditionel og drillende vis.

Ilva har nemlig iværksat en strategi, der skal ekspandere den danske møbelkæde på det svenske marked. Med snart fem fysiske butikker samt en landsdækkende onlinebutik er ILVA allerede fint repræsenteret i det svenske landskab, men for at øge kendskabet blandt vores broderfolk, har Ilva nu iværksat en drillende marketingkampagne udviklet specifikt til det svenske marked.

Som en del af kampagnen har Ilva fået produceret en reklamefilm, der netop stikker til den såkaldte Ikea-test. I filmen sidder en tænksom kvinde bag en regnvåd bilrude og funderer over, hvordan hendes ekskæreste mon har det. ‘Havde de stadig været sammen, hvis det ikke var for den bogreol, som det aldrig lykkedes dem at samle?’ ‘Tænk, hvis der fandtes et sted, som solgte møbler, uden man behøvede at sætte sit parforhold på prøve?’ lyder fortællerstemmen, inden budskabet bliver serveret:

“Ilva. Her er ingen instruktionsmanualer. Bare dansk design.”

Du kan se videoen her.

Ilva har også fået produceret plakater til busskure, der med samme udgangspunkt i kendetegn fra Ikea benytter sig af lignende drillerier.

Selv oplyser Ilva, at man er på jagt efter endnu flere lokationer i det svenske. Særligt satser Ilva på lokationer i veletablerede retailparker i områder som Kungsbacka, Uddevalla, Borås, Växjö, Jönköping, Linköping og Norrköping.

I Danmark har Ilva været et af landets mest kendte bolighuse siden Jørgen Linde åbnede det første bolighus i 1961. Siden dengang har Ilva haft stor succes og har i dag 41 butikker over hele Danmark.

Foto: Ilva