Artiklen er bragt i 365DESIGN nr. 3 2021. 

Artikler som denne fra de trykte brancheblade er normalt låst og kun tilgængelig for abonnenter. Denne artikel er ekstraordinært låst op.

Vil du have adgang til et væld af dybdegående, branchespecifikke artikler? Læs mere om, hvad du kan få ud af et abonnement på 365DESIGN her >


Henrik Marstrand

Stifter og Head of Circular Transformation

 

Hvordan arbejder I med cirkulær økonomi?

Bæredygtige, cirkulære produktionsløsninger har været omdrejningspunktet, siden Mater blev etableret i 2006. De seneste tre år har vi udelukkende fokuseret på arbejdet med den cirkulære økonomi, og alle nye produkter, der kommer fra os, er derfor tænkt ind i en cirkulær model. Derfor er det allerførste, vi kigger på i et design, hvordan produktet kan skilles ad, hvordan det kan pakkes, og hvordan vi kan få det retur. Derudover ser vi det som alfa og omega, at vi som en ansvarlig producent laver produkter ud af genbrugte materialer. I den forbindelse har vi valgt at lægge vores hovedfokus på at omdanne affaldsstrømme fra store virksomheder til nye møbler. Vi arbejder med de materialer, som de store virksomheder har i overskud, og som skulle have været brændt eller bortskaffet – denne type affald ser vi som den næste guld-ressource til produktion.

I stedet for at se os som en leverandør af et produkt, ser vi os i stedet som en samarbejdspartner på affald. Vi kan hjælpe virksomhederne af med deres affald og give dem nye møbler til deres egen indretning i retur – på den måde omdanner vi et problem med affald til en forretningsmulighed både for os og virksomheden. Udover at vi kan levere møbler til den givne virksomhed, tager vi også produkterne ind i vores kollektion og kan dermed sælge dem gennem vores internationale distributionsnetværk.

 

Hvad foretager I af konkrete cirkulære tiltag?

De seneste år har vi investeret i en produktionsteknologi, udviklet i samarbejde med Teknologisk Institut, som gør det muligt at omdanne affald – eksempelvis plastaffald og kaffefibre – ved at blande det til et kompositmateriale og derved skabe møbler og belysning. Helt konkret har vi eksempelvis lavet sæder af plastaffald fra produktionen af insulinpenne i samarbejde med Novo Nordisk og kaffebønneskaller fra BKI-kaffe. En af grundene til, at vi arbejder med store virksomheder, er, at de ofte har styr på at levere en fast affaldsstrøm i et materiale, som er ens hver gang. Det er blandt andet det, som er tilfældet i vores samarbejde med Carlsberg, hvor PET-plasten fra Carlsbergs fustag­er er renset og klar til brug i vores nye OC2-kollektion.

Ved samarbejder med store virksomheder er det vigtigt for os, at det indgår i forretningsmodellen, at vi kan tage møblerne retur og processere materialerne igen til nye møbler. Vi kan omdanne materialet tre til fem gange, og på den måde indkapsler vi CO2. Udover den positive klimapåvirkning giver møbler lavet af affald os også mulighed for at tilbyde produkter til en attraktiv pris, da vi får materialet doneret eller til en ekstrem lav pris.

Hvad har det krævet af jer at satse på cirkulær økonomi?

Fordi vi har arbejdet med den bæredygtige, cirkulære tankegang lige siden vores etablering, så har vi haft en erfaring, da vi for alvor begyndte at eksperimentere med vores nye cirkulære produktionsteknologi. Det har krævet en naiv og opportunistisk indstilling til udvikling af nye materialer og metoder. Vi har fejlet lige så tit, som vi har haft succes. Det kræver fejl og bump på vejen, hvis man som os ønsker at skabe ægte innovation i branchen.

 

Hvad kommer I til at arbejde med i fremtiden?

Lige nu produktudvikler vi blandt andet på, hvordan vores møbler i træ kan laves af genbrugstræ. Vores ambition er nemlig, at alle vores produkter er lavet af affaldsmaterialer om fem til syv år. Derudover er vi konstant på udkig efter samarbejder, hvor vi kan anvende affaldsstrømme fra store virksomheder. For nylig har vi fået growth-fonden Nordic Alpha Partners ind som hovedaktionær, som skal hjælpe os med at skalere ud fra en bæredygtighedsagenda. Samarbejdet med Nordic Alpha Partners har muliggjort, at vi kan sige ja til endnu større samarbejder.

 

Cirkulært samarbejde mellem Mater, Carlsberg & Re-Plastic

—  Mater er gået sammen med Carlsberg og Re-Plastic for at reproducere Nanna og Jørgen
Ditzels udendørsserie fra 1955 under navnet Ocean OC2 Collection. 

—  I kølvandet på lanceringen af Carlsbergs nye fustagesystem, DraughtMaster, etablerede
bryggeriet i begyndelsen af 2019 et pantsystem sammen med kunderne. Re-Plastic aftager Carlsbergs brugte fustager og genanvender dem blandt andet til at fremstille udendørsserien. 

—  Et Ocean OC2-sæde sparer op til 53 procent i CO2-udledning i forhold til et tilsvarende sæde lavet i ny plast. Ocean OC2-sædet har en klimabelastning svarende til en rød bøf på 150 gram, viser udregninger fra det danske værktøj Målbar.