Designvirksomheden skal betale en bøde på 7,5 mio. kroner. Sådan lyder dommen fra Konkurrencerådet i en sag om brud på konkurrenceloven, der netop har fået sin afslutning. 

“Rosendahl har stillet krav til sine forhandlere om, at de ikke må sælge Rosendahls produkter videre til andre forhandlere, som henvender sig for at købe produkterne. Desuden skulle nogle forhandlere holde priserne på et vist niveau. På den måde har Rosendahl søgt at holde priserne oppe, uanset hvor forbrugerne købte Rosendahls designprodukter,” lyder det fra Konkurrencerådets formand, Christian Schultz, i en pressemeddelelse fra Konkurrencerådet.

Det drejer sig blandt andet om Kay Bojesen-abefigurer og Kähler-vaser, som begge er brands under Rosendahl Design Group.

Fra Rosendahl Design Group lyder det i en pressemeddelse, at designgruppen ikke har haft til hensigt at begrænse den frie konkurrence eller bryde eksisterende regler og beklager derfor uregelmæssighederne.

“De beskrevne uregelmæssigheder strider klart imod Rosendahl Design Groups værdier og den måde, vi ønsker at drive virksomhed på. Selv om der er tale om enkeltstående overtrædelser, der beror på fejl og manglende forståelse af gældende lovgivning samt mangelfuld rådgivning fra tredjepart, vedkender virksomheden sig sit ansvar. Vi har derfor i 2021 og 2022 iværksat en række robuste foranstaltninger for at sikre, at noget lignende ikke vil kunne gentage sig,” siger CFO hos Rosendahl Design Group, Lisbeth Dau, om afgørelsen.

Som formildende omstændigheder har Konkurrencerådet lagt vægt på, at Rosendahl Design Group selv har medvirket til at opklare sagen, og at virksomheden aktivt har gjort en indsats for, at medarbejdere overholder konkurrenceloven. Blandt andet har selskabet en intern politik for at overholde konkurrencereglerne.

Det betyder, at designvirksomheden har udvidet sit interne compliance undervisningsprogram samt tilføjet et eksternt understøttet whistleblower-værktøj.

“I Rosendahl Design Group stræber vi efter, at vores handel baserer sig på stærke relationer til vores samarbejdspartnere og skaber gensidig værdi. Det er derfor klart den forventning, alle vores samarbejdspartnere skal kunne have til os. Vi beklager de fejl, der er sket og ser frem til at fortsætte det loyale samarbejde med vores dygtige, mangeårige partnere,” udtaler Lisbeth Dau.

Rosendahl Design Group har ikke tidligere haft sager hos konkurrencemyndighederne.

Foto: Rosendahl Design Group