Hvad kan man forvente af et designevent i coronatid? En del af de deltagende brands forventede ikke ret meget – og netop derfor var glæden ved det store fremmøde torsdag den 3. september meget stor.

365DESIGN besøgte 3 Days of Design torsdag den 3. september og talte med en lang række deltagende brands, der med stor overraskelse og glæde havde taget imod de mange besøgende.

Hos Jotun viste Hans Munkholm, Marketing Manager, rundt i den nye midlertidige udstilling på Gammel Mønt, hvor en unik kombination mellem gamle og nye farver har resulteret i fire kollektioner med sammensatte farveelementer samt kunst- og designelementer fra unge designere.

”Farver spiller en større rolle end de fleste tror. Skandinaverne er dem, der bruger flest penge på boligen, men langt de fleste vægge er hvide, mens pengene bruges på møbler og interiør. Men de indkøbte genstande gør sig faktisk endnu bedre med de helt rigtige vægfarver. De rigtige farver kan skabe en helt anden oplevelse af rummet og de genstande, der er deri. Rumdesign handler rigtigt meget om farver, og der har vi meget at lære endnu,” forklarer Hans Munkholm og henviser til at flere arkitekter, stylister, rumdesignere, bygherrer og malermestre er inviteret til små briefinger om farvernes rolle i hjemmet.

Foto: Jotun showroom

Hos FDB Møbler var der fokus på to nye produkter i deres faste showroom: Den ikoniske stentøjsserie ‘Ildpot’ af Grethe Meyer og den bæredygtige skalstol ‘J174’ af Sarah Moutouh.

”Tanken bag Ildpot var oprindeligt at forene praktik og enkelthed – stellet er netop smart, fordi det ikke bare kan tages fra fryser til ovn, men også fra ovn til spisebord – og videre i opvaskemaskinen,” forklarer Ole Kiel, adm. direktør hos FDB Møbler – og den idé er lige så relevant i dag som i 70’erne.

Den nye skalstol J174 er endnu et klassisk Børge Mogensen design, som er genfortolket af hans barnebarn Sarah Moutouh og produceret i et nyt og bæredygtigt materiale.

Ole Kiel fortæller, at der har været stort fremmød fra både presse, arkitekter og butikker – og at det er gået over al forventning på den første dag under 3 Days of Design.

Blandt de fremmødte hos FDB Møbler handlede snakken blandt andet om, at mange i branchen har set frem til eventen – både at komme lidt ud fra kontoret eller hjemmekontoret, møde andre designinteresserede mennesker og fagnørder samt få noget ny inspiration med hjem.

 

Nyt showroom hos Wendelbo og et relanceret Atbo

Lars Wendelbo, der er tredje generation i spidsen for designmøbelvirksomheden Wendelbo, fortæller, at det nye showroom på Bredgade stod klar for 10 dage siden, og at det var med en vis spænding, at det åbnede op for publikum under 3 Days of Design.

”Vi har fået en fantastisk modtagelse, og vi oplever allerede nu, at vores showroom kan levere på alle vores ønsker: at understøtte kontraktmarkedet og forhandlerne, at vise hele brandet og sortimentet samt skabe en oplevelse af os som virksomhed.”

Deltagelsen i 3 Days of Design, et nyt showroom og fortsatte planer om at deltage i messerne i starten af 2021 er alt sammen med det formål at skabe vækst. Trods en midlertidig opbremsning i marts og april er salget af møbler gået godt hos Wendelbo – både i ind- og udland – og derfor er der også planer om fortsat vækst, fortæller Lars Wendelbo.

Foto: Wendelbo showroom

De nye ejere af Atbo viste både relancerede og nye produkter frem under 3 Days of Design og understregede, at det er muligt at puste nyt liv i et brand og tage kampen op mod andre designklassikere.

Peter Mondrup, der er adm. direktør og ejer af firmaet sammen med sin forretningspartner Sebastian Gubi, fortæller til 365DESIGN, at en stor del af 2019 gik med at få styr på forretningen, herunder at samle produktionen og medarbejderne et sted.

”Vi er kommet rigtigt langt. Ud over at få styr på forretningen har vi allerede gang i tre grundlæggende elementer, som skal sikre os som brand i fremtiden: bedre kvalitet, skalérbarhed og udvikling af nye produkter,” forklarer Peter Mondrup.

I det permanente showroom var det blandt andet de nye Cocoon-stole samt forskellige størrelser af Cloud-bordet, der blev vist frem sammen med en ny spejlserie. Og der er mere på vej, herunder en belysningsserie, oplyser direktøren.

Foto: Atbo showroom

Foto: Atbo