365DESIGN talte på Formex’ åbningsdag med en række danske udstillere. Alle har været på messen i mange år og er glade for at deltage – også til trods for, at der generelt er sket et skred mod mere showroom og mindre handel på messescenen.
Den svenske design- og interiørmesse Formex åbnede dørene tirsdag den 15. januar. 365DESIGN var med på messens åbningsdag og mødte flere danske udstillere.
Sverige har en mindre kædedrevet detailhandel. De betyder, at der stadig er mange små og mellemstore butikker, der kommer på messen for at se nyheder og købe ind. De danske udstillere beskriver da også Sverige som et vigtigt og voksende marked med stor interesse for danske brands og danske produkter, hvorfor deltagelse på en kommerciel interiørmesse som Formex er afgørende for fortsat succes.
Fire brands under samme tag
Hos House Doctor var standen fra morgenstunden godt fyldt med nysgerrige indkøbere, der tog sig god tid til at se de mange brands og produkter. På standen er virksomhedens fire brands, House Doctor, Nicholas Vahé, Meraki og Monograph, adskilt og har hver deres eget univers. De hænger dog alligevel godt sammen, og samlet set viser de evnen til designdrevet produktudvikling og styling.
Ifølge Poul Riberholt, salgschef for House Doctor, er al form for messedeltagelse vigtig, da det er modstykket til en ellers meget digital tilværelse. Selv med kraftige investeringer i nye it-løsninger, en opgraderet B2B-webshop, udbyggelse af billedbank og øget tilstedeværelse på sociale medier må det fysiske møde ikke nedprioriteres hos House Doctor.
”Det handler om mennesker. Både for os internt og i forhold til vores kunder. Det er her, at vi får skabt vigtige relationer og får understreget, at vi som virksomhed ikke er styret af Excel-ark. Det ligger i vores værdier og dna, at mennesket er i centrum, og det kan digitaliseringen ikke ændre på,” fortæller Poul Riberholt til 365DESIGN.
Når Formex slutter, flytter House Doctor stand og personale til Oslo og sidenhen på messe i Paris, Amsterdam og Frankfurt, mens der afvikles event i eget showroom i de dage, hvor Formland afholdes. Som noget nyt deltager brandet Monograph på specialmessen Paperworld i Tyskland.
Det svenske marked er vigtigt
I Hal A ligger en del danske brands sammen, heriblandt Georg Jensen, Rosendahl Design Group og Eva Solo. Den meget simple og stilige stand fra Georg Jensen er et arbejdende værksted, mens Rosendahl Design Group imponerer i både totalvolumen på brands og evnen til at iscenesætte hvert brand hver for sig.
Hos Eva Solo var der tirsdag ved middagstid godt gang i snakken mellem sælgere og indkøbere. På standen er fokus primært på nyheder samt at skabe kontakt til nye kunder, men ifølge Christian Daugbjerg, salgsdirektør hos Eva Solo, er også kendte kunder vigtige.
”Vi har egne sælgere i Sverige, og de har gennem mange år skabt god kontakt med relevante butikker og benytter muligheden for at invitere kunderne her til os på standen. Så selv om fokus er på nye kunder, så er de eksisterende mere end velkommen. Det er her, at vi får underbygget den gode relation,” fortæller Christian Daugbjerg.
Han fortæller videre, at der trods færre messebesøgende totalt set er godt gang i salget hos Eva Solo.
”Vi synes, der er en høj kvalitet på de besøgende, og vi ser stadig Formex som en kommerciel messe, hvor vi får en masse gode ordrer med hjem.”
Salgsdirektøren fortæller, at den svenske detailhandel og nethandel klarer sig meget godt og er mindre kædedrevet end i Danmark. Det giver flere besøgende på standen og flere ordrer. Selv om ordrerne måske er mindre end på andre messer, så bliver det samlet set til en omsætning af væsentlig størrelse.
Eva Solo deltager denne vinter også på Ambiente og Formland, mens der i Oslo benyttes eget showroom.