En messe, der var næsten som før corona, og som overraskede flere udstillere positivt. To udstillere på Formland kigger tilbage på sidste uges fire messedage.  

Efter et år uden afholdelse af Formland var den danske messe mere end klar til at byde både udstillere og besøgende velkommen under de fire messedage i sidste uge.

Messen, der løb af stablen fra den 19. til den 22. august, havde 412 udstillere med og blev besøgt af 10.501 fagfolk fra 25 lande.

Efter en lang periode uden messe grundet Covid-19 var især åbningsdagen fyldt med optimisme og masser af aktivitet rundt i de 10 messehaller.

En af de besøgende, som havde set frem til Formland Autumn 2021, var butiksejer Ulla Simmelsgaard fra Kop & Kande i Hellerup, der er fast besøgende på Autumn-messen:

”Det var fantastisk at være på messe igen og møde folk. Jeg kommer primært på Formland for at møde leverandørerne fysisk, se varerne i levende live og møde mine kolleger i Kop & Kande,” fortæller hun og fortsætter:

”Det var også enormt inspirerende at være rundt på messen og se alle produkterne, og samtidig var der en helt speciel stemning, som man virkelig havde savnet. Der hersker en generel følelse i branchen af, at det hele er på vej tilbage på rette spor, og det er pragtfuldt.”

  

Begejstring for antallet af besøgende

Interiørvirksomheden Ib Laursen, der er fast udstiller på Formland, havde set frem til messen med spænding.

”Vi har manglet den direkte kontakt med kunderne og kollegaerne i branchen. Selv om vi selvfølgelig løbende har haft kontakt med kunderne, så var det alligevel noget helt specielt at kunne mærke den summen, der især var torsdag og fredag på messen,” forklarer direktør Peter Laursen.

Direktøren var overvældet af at se folk stå i kø for at komme ind og hilse og snakke på standen. Også Ib Laursens nyansatte salgschef Claudia Vamdrup var begejstret for de mange fremmødte kunder.

”Kunderne havde savnet messen, at mødes, at have den personlige dialog og at mærke produkterne. Der var en god energi og gode vibrationer på vores stand, og der var et kontinuerligt kundeflow over alle dage,” fortæller hun.

Også standen hos designbrandet Spring Copenhagen var velbesøgt. Direktør Peter Sørensen fortæller, at Formland er den eneste messe, som Spring Copenhagen deltager på denne sæson. Brandet havde derfor set meget frem til at komme ud og møde kunderne på Formland.

”Vi havde en rigtig god messe, hvor vi fik en høj ordretilgang i forhold til sidste Formland-messe. Det var de rette besøgende, som kom på vores stand, så det var vi meget tilfredse med,” lyder det fra Peter Sørensen.

 

Bedre end forventet, selv om corona stadig spøger

De to udstillere ville ikke på forhånd sætte forventningerne til messen alt for højt grundet den fortsatte corona-usikkerhed. For selv om pandemien efterhånden er under kontrol, og vaccinerne er rullet bredt ud, så var det ikke sikkert, at mange indkøbere ville have lyst til at tage turen til Formland.

Bekymringen blev dog ikke en realitet, da både Ib Laursen og Spring Copenhagen fik en bedre messe end forventet.

”Messen blev faktisk bedre, end vi havde forventet. Da der stadig er en vis usikkerhed omkring corona-situationen, havde vi forventet, at der ikke kom så mange, og at salget også ville blive tilsvarende mindre. Men vi havde en messe, der var bedre end vi havde forventet,” forklarer Peter Laursen, der oplevede messen som tæt på, hvad den var før corona.

Samme oplevelse havde de hos Spring Copenhagen, som dog godt kunne have ønsket sig flere besøg fra udenlandske kunder.

”Det blev en rigtig god messe, som mere end levede op til vores forventninger. Der var en høj kvalitet af besøgende, men kun en håndfuld udenlandske. Vi kunne godt ønske os, at der kom flere udenlandske kunder, men set i lyset af Covid-19 var fremmødet ok,” fortæller Peter Sørensen.

Den næste udgave af messen, Formland Spring 2022, bliver afholdt fra den 3. til den 6. februar 2022.

Foto: Spring Copenhagens stand