Orgatec-Messen i Köln fokuserer udelukkende på kontraktledet inden for design og interiør. Messen er de seneste år blevet yderst populær hos danske design- og møbelvirksomheder, forklarer den danske repræsentant, Jesper Uldall fra Intermess. 

Den tyske Orgatec-messe løber af staben den 23.-27. oktober i Køln. Messen henvender sig til kontraktmarkedet inden for design og interiør og fremviser alt fra kontorstole til komplette indretningsløsninger. Årets tema på Orgatec er ’Culture@work’, hvor visuelle koncepter for hele arbejdsverdenen præsenteres. Det valgte tema er en fortsættelse af temaet fra Orgatec 2016, hvis overordnede tema var ’Creativity works’.

365DESIGN har talt med Jesper Uldall fra Intermess, om hvordan Orgatec adskiller sig fra andre designmesser. Intermess er den officielle repræsentant for en række internationale fagmesser, og virksomheden markedsfører blandt andet messerne overfor den danske presse, samt servicerer og bistår danske udstillere og besøgende på messerne.

Jesper Uldall forklarer, at Orgatec skiller sig ud ved at være 100 procent kontraktmarkedrettet. Messens struktur kan i grove termer deles i to hovedsegmenter, hvor den ene del dækker over ‘office’, som primært beskæftiger sig med kontormøbler, og den anden del er ‘contract’, hvis hovedfokus er totalindretninger.

I office-delen af messen er fokus i høj grad på ergonomi, og de fremviste produkter i denne kategori vil eksempelvis være kontorstole og hæve-sænkeborde.

Fokus for kontrakt-delen af messen ligger på design- og indretningsløsninger, hvor design og æstetik er i højsæde.

“Det er i contract-delen af messen, at de danske virksomheder er stærkest repræsenteret, på grund af deres dygtighed inden for design,” forklarer Jesper Uldall og fremhæver brands som Fritz Hansen, Normann Copenhagen og Boconcept som udstillere på Orgatec.

Arkitekter fra hele verden
Et stort trækplaster for Orgatec er den store mængde af arkitekter samt indretningsarkitekter fra hele verden, der besøger messen.

”Vi hører ofte, at arkitekterne er et folkefærd, der er meget svært at drive ud fra deres bureauer. Derfor er responsen fra mange udstillere, at lige netop Orgactec er den event hvert andet år, hvor man skal være. På messen kommer arkitekterne fra hele verden. Det giver virksomhederne mulighed for at tale med arkitekter som den opsøgende part og kunde, og ikke omvendt. Det mærker virksomhederne en kæmpe fordel ved,” fortæller Jesper Uldall.

Danske designvirksomheder fokuserer på kontraktmarkedet
Flere danske designvirksomheder er begyndt at kigge mod kontraktmarkedet. Orgatec har derfor oplevet et stigende antal danske udstillere ved de seneste afholdelser af messen, bemærker Jesper Uldall.

Han beskriver, at det er en følge af, at flere danske boligtilbehørsvirksomheder er gået ind i møbelproduktion og derigennem har fundet økonomisk interesse i kontraktmarkedet.

”Det er lidt et resultat af, at de traditionelle boligindretningsfirmaer nu også fokuserer på møbeldelen, og lige pludselig på kontraktmøbeldelen. Set i den optik, kan ligningen også vendes 180 grader, da der ikke kan sælges noget produkt, uden at der også er en efterspørgsel på det. Og vi oplever, at efterspørgslen på god kvalitet og godt design stiger,” forklarer Jesper Uldall.

Han forklarer videre, at der især inden for de sidste tre år har været en stigende efterspørgsel, når firmaer har bygget nye domiciler, eller der skal bygges nye sygehuse, hvor designmøbler efterspørges for at styrke identiteten. Ligeledes bruger indretningsarkitekterne møbler til at sætte sit fodaftryk på byggerierne. Derfor har der været en stigende interesse for Orgatec, da messen tilbyder de løsninger og produkter, som større virksomheder eller arkitekter efterlyser.