Med en fremrykning af datoen blev det muligt at afvikle dette års 3 Days of Design til stor glæde for branchen. Læs om, hvordan Gubi, Moebe, Træ- & Møbelindustrien, Normann Copenhagen og Ferm Living oplevede designeventen.
Gubi: Alle dele af branchen fandt vej til showroomet
Hos den danske designgigant Gubi havde de set frem til 3 Days of Design, hvor branchen endelig kunne samles igen.
”3 Days of Design har de seneste år manifesteret sig som en væsentlig designevent, men den var ekstra kærkommen i år, da langt de fleste af årets events ikke har kunnet gennemføres. Det var derfor en stor fornøjelse at opleve begejstring og entusiasme fra alle dele af branchen, og det var tydeligt, at alle brands har gjort sig umage,” fortæller Marie Schmidt, Gubis Chief Marketing Officer, til 365DESIGN.
Under overskriften ’Unconcentional Living’ åbnede brandet dørene til sit store showroom i Københavns Nordhavn. Showroomet blev transformeret til lejligheden for at vise kollektionen i sin helhed og lade gæsterne zoome ind på nyhederne.
I showroomet kunne gæsterne blandt andet opleve restauratør hos Alchemists Rasmus Munk, som holdt et inspirerende oplæg om ukonventionel levevis, samt designer-duoen GamFratesi, der fortalte om nyhederne Sejour Lounge Chair og Flaneur Sofa.
Trods de mere udfordrende omstændigheder grundet Covid-19 var showroomet velbesøgt. En ny metrostation var med til at lette gæsternes ankomst til showroomet.
”Vi oplevede stor interesse for vores design skabt af Pierre Paulin, Bill Curry, Marcel Gascoin, GamFratesi, OEO og Space Copenhagen. Godt hjulpet på vej af den nye metrostation ved Orientkaj fandt et godt miks af arkitekter, designere, forhandlere, journalister og andre designinteresserede let vej til vores showroom,” forklarer Marie Schmidt.
Moebe: ”Vi blev positivt overrasket”
I designkollektivet Frederiksgade 1 i butikken Nyt i Bo udstillede Moebe under 3 Days of Design. Her viste det danske designbrand for første gang de to nye produkter: den minimalistiske opbevaringsboks Storage Box og det enkle skærebræt A piece of wood Cutting Board.
Det var tredje gang, at Moebe udstillede under designeventen, og også denne gang havde de en vellykket oplevelse.
”Vi havde en rigtig god oplevelse. Inden eventen var vi spændte på, hvor mange besøgende der ville komme grundet corona-pandemien. Men vi blev positivt overrasket, både mange danske og flere internationale kunder valgte at komme forbi,” fortæller Anders Thams, partner og direktør.
På grund af den begrænsede messeaktivitet de seneste mange måneder havde Moebe set frem til endelig at kunne vise nyheder frem under 3 Days of Design. Ifølge Anders Thams blev 3 Days of Design således en god platform for at sælge produkter ind.
Udover udstillingen i Nyt i Bo deltog Moebe også i forskellige talks under 3 Days of Design. Her bidrog brandet med deres bæredygtige perspektiver, og det gav masser af god feedback, lyder det fra Anders Thams:
”Vi integrerer det bæredygtige som en del af designudviklingen med blandt andet komponentbaserede og modulopbyggede produkter, der giver vores produkter længere holdbarhed på flere niveauer. De besøgende var meget interesseret i vores gennemgående bæredygtige tankegang, og vi fik masser af positive tilkendegivelser relateret til det.”
Træ- & Møbelindustrien: Branchen havde brug for at mødes
Den Frie dannede rammerne for Træ- & Møbelindustriens udstilling fra den 3. til den 5. september. Under overskriften ‘Material Matters’ satte udstillingen fokus på materialer, hvor 17 forskellige brands deltog: August Sandgren, Brandt Collective, Cane-line, Eilersen, Form & Refine, Fritz Hansen, Juul, Magnus Olesen, Motarasu, Naver Collection, Nicolaj Bo, PP Møbler, Skovby, Søren Lund Møbler, Randers+Radius, Re Beds og WO Interior.
Chefkonsulent Didde Rishøj fortæller, at udstillingen havde mange besøgende fordelt over alle tre dage, og det overraskede positivt.
”Vi havde været spændte på, hvor mange der havde lyst til at komme til en event som 3 Days of Design set i lyset af corona. Det var helt uforudsigeligt. Så det var rigtig dejligt at opleve, at mange havde lyst til at komme ud og opleve eventen på en forsvarlig måde med håndsprit i litervis og med behørig afstand,” siger Didde Rishøj og tilføjer:
”Og stor ros til 3 Days of Design-arrangørerne for at have mod til at udskyde eventen til september i stedet for at aflyse og gøre det muligt at afvikle det på en corona-venlig facon. Det havde branchen virkelig brug for.”
Material Matters lokkede forventeligt mange danske besøgende fra branchen til. Gæster fra de skandinaviske lande, Tyskland og Holland havde også valgt at tage turen til den danske hovedstad og besøge de udstillende virksomheder.
Ifølge Didde Rishøj var udbyttet for virksomhederne sammenligneligt med andre års 3 Days of Design, hvor der bliver lagt konkrete ordrer, lukket aftaler, plejet netværk og fundet nye kontakter og samarbejdspartnere.
Selv om 3 Days of Design har en overvejende kommerciel karakter for de deltagende virksomheder, mener Didde Rishøj, at eventen også er en vigtigt social platform for aktører i branchen.
”Jeg glæder mig altid over, hvor meget samvær blandt de udstillende virksomheder også er en del af 3 Days of Design. Der er forståeligt nok ofte meget fokus på den kommercielle del af eventen, men det er også en stor mødeplads for branchens folk, hvor der bliver udvekslet erfaringer og ideer,” fortæller hun.
Normann Copenhagen: Vellykkede dage trods færre besøgende
Udenfor Normann Copenhagens showroom havde Prolog sat en kaffevogn op og serverede kaffe for pressen, kunder og designinteresserede. Temaet for showroomet var den stærke blå farve – electric blue, som blev akkompagneret af blomsterstyling lavet af Tableu. Da corona-pandemien ramte Danmark, var showroomet netop blevet ombygget, så 3 Days of Design var en oplagt mulighed for at relancere ombygningen.
Normann Copenhagen er begejstret for 3 Days of Design og har været med en del år.
”3 Days of Design har været gennem en fantastisk udvikling, hvor eventen er blevet større og større, og hvor udstillerne gør mere og mere ud af det år efter år,” lyder det fra Brand Manager Britt Bonnesen, der mener, at 3 Days of Design har potentiale til at blive en stor international begivenhed i fremtiden.
Ifølge Brand Manageren kan man ikke komme udenom, at eventen i år har været påvirket af andre vilkår end normalt grund corona-pandemien. Mange af de udenlandske kunder har ikke haft mulighed for at deltage. Antallet af besøgende var derfor ikke som under normale omstændigheder. Trods det havde Normann Copenhagen nogle vellykkede dage.
”Vi havde et fint arrangement, hvor vi primært havde fokus på vores danske kunder, den danske presse og besøgende fra København. Vi tog de forholdsregler, som var nødvendige, og stemningen var rigtig god. Så overordnet set er vi positive over de tre dage,” fortæller Britt Bonnesen.
Udover det fysiske møde under de tre dage skaber 3 Days of Design også værdi gennem det content, som produceres i forbindelse med eventen. De mange billeder, som bliver taget af udstillingen, videreformidler Normann Copenhagen nemlig efterfølgende til både sælgere, agenter, kunder og slutbrugere.
Ferm Living: Godt flow af kunder fordelt over de tre dage
I den historiske bygning Kuglegården åbnede Ferm Living for nyligt dørene til en 450 kvadratmeter stor butik og showroom. Virksomheden havde set frem til at kunne byde besøgende velkommen i de nye lokaler under 3 Days of Design og startede allerede designeventen med en åbningsmiddag og pre-lauch den 2. september – dagen før den officielle start på 3 Days of Design.
Grundlægger Trine Andersen og hospitality-eksperten Julie Von Sperling afholdte talks i løbet af torsdagen og fredagen, hvor de fremmødte kunne høre forskellige perspektiver på emnet ’The Art of Hosting’.
Dørene blev også åbnet op til to åbent hus-arrangementer, som blev afholdt for at imødekomme de danske sundhedsmyndigheders anbefalinger i forhold til Covid-19.
Direktøren, Peter M. Vedel, fortæller, at Ferm Living havde nogle gode dage trods færre besøgende fra udlandet:
”Vi oplevede et ganske velbesøgt 3 Days of Design, og selv om der var færre udenlandske gæster end vanligt, havde vi et godt flow af kunder, presse samt andre designinteresserede igennem vores nye Boutique & Showroom.”
”Heldigvis kom alle ikke på en gang. Det var rimelig jævnt fordelt over de tre dage og med væsentligt flere om lørdagen, end vi tidligere har oplevet. Så til trods for en udfordrende tid med events og forsamling af mennesker, så synes vi, det var meget vellykkede dage med god stemning, hvor interessen for Ferm Living var stor,” fortsætter han.