Et levende arkiv med tusindvis af billeder og historier gør Trendpulse til et anderledes trendbureau, som deler inspiration fra hele verden via deres trendsite.
Artiklen blev bragt i 365DESIGN nr. 1 2019.
Det Londonbaserede trendbureau Trendpulse blev stiftet i 1992 som et traditionelt trendbureau med trykte udgivelser. I 2008 valgte Trendpulse udelukkende at arbejde med onlinemedier som et specialiseret design-, møbel- og interiørtrendsite. Trendpulse drives af de to kreative direktører Sarah Shepherd og Sally Nettleton. Begge har over 20 års erfaring fra interiør– og designindustrien med speciale i trend- og farveforecasting til kommercielle markeder.
Trendpulse er altid på jagt efter næste inspirerende trend og arbejder derfor også med forskellige værktøjer. Som onlinemedie er Trendpulse et levende galleri, som giver kunderne en unik mulighed for konstant at søge inspiration i nyeste trends. Billederne på platformen er altid opdaterede med korte, søgbare nøgleord. De præsenteres med simple, enkle historier baseret på koncept, design eller farver. Platformen kan blandt andet ses som et tidsbesparende værktøj til moodboards og præsentationer.
Med inspirationsmateriale fra hele verden rapporterer og analyserer Trendpulse de største interiørmesser, de mest interessante butikker og inspirerende marketingkampagner. Derudover deltager Trendpulse ved kunst- og designudstillinger, særligt når de søger inspiration til nye sæsoner.
SS 19: kulturelle rødder og autenticitet
Et eksempel på noget af Trendpulses arbejde er trendtemaet ’Terra’. I dette tema fremhæver Trendpulse trends og banebrydende ideer, som vil påvirke produktudviklingen i SS 19 inden for livsstil og boligindretning.
I trendtemaet er fokus rettet mod dybe kulturelle rødder og autenticitet. En særlig respekt for det gode håndværk og fokus på tid som tegn på kvalitet inspirerer os til at kigge på oldtidens metoder, som fortolkes på ny i udtryk og teknik. Det rustikke og håndlavede brydes af kunstneriske rene og moderne linjer, så kun det essentielle, rene og ærlige står tilbage.
Farverne i temaet er inspireret af varme og tørre landskaber, som giver bløde mellem og neutrale toner, der er tørre og matte. Farvepaletten rummer blandt andet slidte og brugte patinerede toner og ler- og murstensnuancer.
Inden for tekstiler peger trendtemaet blandt andet på håndlavede teknikker og sting, frynser, flossede kanter, broderede geometrier, flerfarvede mønstre i stor skala, naturlige farvemetoder samt bløde organiske og genanvendte materialer.
FAKTA
Trendpulse er en online abonnementstjeneste om trends, som bruges af detailhandlere, leverandører, indkøbere og designere, som arbejder inden for livsstils-, design- og interiørbranchen verden over.
Trendpulse skal ses som et dynamisk og visuelt forskningsværktøj. Det brugervenlige format lader inspirerende billeder fortælle historierne, som underbygger analyserne og nøgleretningerne i form af forecasts.
Et onlineabonnement inkluderer omfattende farveforecast og sæsonbestemte trendretninger, udarbejdet af Trendpulse. Trendretningerne bliver udgivet to gange årligt, 24 måneder før sæsonen, og er fyldt med inspirationsbilleder, farver angivet i Pantone TPX, Pantone C farver, samt materialer.
pej gruppen har agenturet på trendmaterialerne fra Trendpulse i Danmark og Norge.