Nyt regnskab fra møbel- og interiørkæde byder på tocifret milliardomsætning, og på trods af allestedsnærværende markedsudfordringer holder de fast i omfattende ekspansionsstrategi.

Det går ret godt for Bolia. Det seneste år har blandt andet budt på fordobling i ekspansionen af egne butikker, og nu er designkæden klar med nyt regnskab, for 2021/2022, der viser en rekordomsætning på 13 mia. kroner og en salgsvækst på 12 procent.

Bolia har fokuseret benhårdt på bæredygtighed i de forgange år, og det er en strategi, der har været populær hos kunderne.

”En vigtig hjørnesten i vores bæredygtighedsstrategi er at udvikle designs, som kan holde og nydes i generationer. Det har vi gjort ved at nedsætte vores produktrotation og rette vores kreative fokus mod et mere tidløst formsprog, samt ved at benytte certificerede kvalitetsmaterialer og bæredygtige løsninger i hele designprocessen. Eksempelvis udvikler vi møbeldesigns med aftageligt og vaskbart møbelbetræk, samt udskiftelige komponenter som væsentligt forlænger vores produkters levetid og vores kunders tilfredshed,” siger CEO i Bolia, Lars Lyse Hansen, i en pressemeddelelse.

De højere materiale- og indkøbspriser, som markedet er ramt af, samt Bolias ekspansioner har ifølge Lars Lyse Hansen påvirket årets resultat, der i år ender på et EBIT-resultat på 50 mio. kroner sammenlignet med 20/21-regnskabet, der viste 96 mio. kroner.

”Vi har, som mange andre, også oplevet udfordringer med kraftigt stigende materialepriser og leveringsudfordringer i det forgange år. Idet vi producerer alle møbeldesigns i Europa og kun benytter FSC- certificeret træ og topkvalitetsmaterialer, har prisstigningerne været så høje, at vi har valgt ikke at give dem fuldt ud videre på salgsprisen til vores kunder,” fortæller Lars Lyse Hansen.

På trods af markedsudfordringerne holder designvirksomheden fast i ekspansionsstrategien.

”I det indeværende regnskabsår er der som bekendt nye markedsudfordringer der påvirker forbrugertilliden negativt i en periode fremover, men vi fortsætter vores høje ekspansionstakt med nye konceptbutikker i de største byer Europa og glæder os til at åbne vores første spanske butik i smukke Barcelona og til at åbne vores første butikker i Singapore og Australien i samarbejde med Design Collection Denmark,” lyder det fra Lars Lyse Hansen.

Fokus fremad

Bolia-kæden har i dag 84 designbutikker i Danmark, Sverige, Norge, Tyskland, Belgien, Holland, Schweiz, Østrig, Luxembourg og Frankrig samt webshops i yderligere 30 lande i Europa. Derudover samarbejder Bolia med over 600 forhandlere i mere end 50 lande verden over. Bare i løbet af det seneste regnskabsår er antallet af egne konceptbutikker fordoblet – i særdeleshed i Tyskland, Frankrig og Holland.

”Det seneste år har vi væsentligt styrket vores position i Tyskland, som nu har udviklet sig til vores største marked på kæden. Det franske marked har ligeledes været i rivende udvikling siden vi åbnede vores første konceptbutik i Paris for to år siden. Vi har derfor åbnet nye butikker i Nice, Marseille, Reims, Cannes, Lille, Paris og Lyon – og har mange flere planlagt. I løbet af det seneste regnskabsår slog vi også dørene op for vores første butik i Luxembourg, og den største Bolia-butik i kæden. Den er ligeledes blevet varmt modtaget og har vist flotte resultater,” udtaler Lars Lyse Hansen.

Kigger man på eksterne forhandlere, findes Bolias portefølje i mere end 50 lande verden over, og den silo i designvirksomheden har opnået et resultat på 28 procents vækst sammenlignet med året forinden.

Foto: Bolia