Efter flere rekordår går dansk designvirksomhed tilbage. Det skyldes foruden samfundsudfordringer også store investeringer og international ekspansion.
Rosendahl Design Group A/S, inklusive det norske og svenske datterselskab, har netop præsenteret ny årsrapport, som er gældende for perioden fra den 1. januar 2022 til den 31. december 2022.
2021 var et rekordår for Rosendahl Design Group. Det bød både på højeste omsætning og højeste indtjening nogensinde, men ved begyndelsen af 2022 skiftede forventningerne og danskernes adfærd, ligesom inflation påvirkede virksomheden.
Rosendahl Design Group oplever fald på samtlige nøgletal, men har dog stadig plus på de fleste. Virksomheden præsenterer en samlet omsætning på 543 mio. kroner, hvilket er et fald siden 2021, hvor omsætningen var på 657 mio. kroner. Årsresultatet blev -2,4 mio. kroner mod 67 mio. kroner i forrige regnskab.
CEO Mette Maix forklarer i en pressemeddelelse, at de finder 2022-regnskabet acceptabelt efter omstændighederne og tilføjer:
“I 2022 prioriterede vi med åbne øjne den langsigtede udvikling over indtjening her og nu. Efter at have leveret rekordresultat året før var fokus sidste år under vanskelige og uforudsigelige markedsvilkår på den strategiske styrkelse af virksomheden. Jeg er særdeles godt tilfreds med dedikationen til vores langsigtede indsatsområder og oprigtigt taknemmelig for den store indsats, alle mine kolleger i Rosendahl Design Group lagde for dagen i 2022.”
For Rosendahl Design Group lader 2023 til at være lige så udfordrende som 2022, da samfundet stadig er påvirket af samfundstilstande og lav forbrugertillid. Derfor forventer designgruppen et mindre fald i omsætningen.
Langsigtet vækst i kikkerten
2022-regnskabet blev kraftigt påvirket af udefrakommende faktorer, men Rosendahl Design Group har også selv taget nogle aktive valg, der har påvirket regnskabet. Målet er langsigtet vækst.
Det drejer sig blandt andet om store investeringer målrettet international ekspansion, forstærket digital tilstedeværelse samt fortsat tilbagebetaling på 105 mio. kroner i term-lån, der blev indfriet i slutningen af 2022.
Derudover bød 2022 på en lancering af Rosendahl Design Groups ansvarlighedsstrategi, der blandt andet beskriver virksomhedens samfundsambition samt ansøgning om B Corp-certificering. Dette mål bliver formentlig indfriet i 2023.
Se Rosendahl Design Group A/S’ placering på 365DESIGNs rangliste over virksomheder i design-, møbel- og interiørbranchen her.
Nøgletal for Rosendahl Design Group A/S
2023 | 2022 | 2021 | |
Omsætning | 433.375.000 DKK | 518.537.000 DKK | 625.246.000 DKK |
Bruttofortjeneste | 97.260.000 DKK | 121.684.000 DKK | 178.810.000 DKK |
Resultat før skat | -20.339.000 DKK | -2.158.000 DKK | 84.167.000 DKK |
Årets resultat | -14.716.000 DKK | -1.475.000 DKK | 67.326.000 DKK |
Balance | 541.085.000 DKK | 681.165.000 DKK | 639.002.000 DKK |
Egenkapital | 229.547.000 DKK | 244.489.000 DKK | 272.149.000 DKK |
Foto: Rosendahl Design Group