Der hersker en generel forventning blandt de danske onlinebutikker om, at den stærke vækst i onlinehandlen fortsætter med fornyet kraft i 2021. Det viser en undersøgelse foretaget af analyseinstituttet Kantar. 

Forventningen til 2021 blandt butikkerne er en vækst i omsætningen på 22 procent. Den forventning kommer oven på et coronaramt 2020, hvor onlinehandlen har stormet frem.

”Onlinehandlen er eksploderet og har givet e-handelsbutikkerne masser af optimisme og tro på et lige så godt 2021. Vækstforventningen er dog skruet lidt ned efter det vilde 2020, men det er meget imponerende, at branchen forventer så høj vækst i år,” siger direktør for Pricerunner Martin Andersen.

Tre ud af fire onlinebutikker oplevede sidste år, at deres indtjening var bedre eller meget bedre end i 2019.

Særligt fjerde kvartal sluttede med et ekstraordinært salg online. Black Friday blev til Black Week, og 57 procent af onlinebutikkerne giver udtryk for, at de havde et bedre Black Friday-salg i 2020 sammenlignet med året før.

Denne salgsfremgang fortsatte ind i december 2020, hvor onlinekøb af julegaver drev salget yderligere i vejret. Her bekræfter 77 procent af butikkerne, at de havde et bedre julesalg i 2020 end i 2019.

 

Høje forventninger til 2021

Nedlukningen af de fysiske butikker har givet en fornyet vækst i onlinehandlen i årets første måned, hvor 90 procent af butikkerne oplyser, at deres salg lige nu er godt eller meget godt.

”Onlinehandlen er klart påvirket af, at de fysiske butikker er lukket, og det ses tydeligt i denne nye måling, at den store vækst, som onlinehandlen fik i 2020, er kommet for at blive,” siger Martin Andersen og fortsætter:

”Onlinehandlen er på kort tid sprunget flere år frem i tiden med en vedvarende ændring i danskernes forbrug og køb online. Det vil give en fortsat vækst i onlinehandlen, selv efter samfundet forhåbentligt snart bliver genåbnet, og vi kan vende tilbage til en nogenlunde normal tilværelse.”

Onlinebutikkerne forventer i gennemsnit en vækst på 22 procent.

 

E-handelsindex i rekordstigning

PriceRunners e-handelsindex for fjerde kvartal af 2020 tager et kæmpe spring fra 68,8 til 76,6. Det er ny rekord, der viser en e-handelsbranche med stor fremgang og tro på fremtiden.

Indexet samt undersøgelsen er lavet af analyseinstituttet Kantar i perioden fra den 11. til den 20. januar 2021 via en spørgeskemaundersøgelse blandt danske onlinebutikker.

Foto: Pricerunners e-handelsindex

 

Foto: Unsplash