Det tyske møbelbrand er relativt ny i outdoorgenren. Brandet oplever en stor efterspørgsel på vejrbestandige møbler – både fra private, på messer og på kontraktmarkedet.

I de seneste år er der sket meget med udviklingen inden for outdoorkategorien hos tysk­ejede Blomus. For tre år siden blev det første møbel til udendørs brug lanceret. Det var kollek­tionen Stay fra den tyske designduo Kaschkasch, og siden har det taget fart. Derfor er Blomus også med på Formland i år med hele to stande: En med deres indendørskollektioner og en i den nye outdoorhal, hvor det naturligvis er outdoormøblerne, der udstilles.

”Der er kommet mange flere tekstiler og materialer til udendørsmøbler, der har meget bedre vejrbestandighed end tidligere. Det er ikke længere bare teak og plastik, der kan bruges udenfor. Det betyder også, at der er langt flere retailere, som bevæger sig inden for outdoor nu. Derfor har de fleste brands også tilpasset nogle af deres produkter i den retning – og så endda i ret høj kvalitet,” siger Charlotte Thorhauge Bech, som er Creative Director for Blomus.

 

Forskel på nord og syd

Blomus har ophav og hovedkontor i Tyskland. I Danmark varetages salg og interessen for virksomheden af en landechef og salgsansvarlig. Og måske grundet sin beliggenhed har Blomus fået et godt fodfæste i både Nord- og Sydeuropa, og her er der, måske ikke så underligt, stor forskel på, hvordan man tænker udendørsmøblement.

”I Sydeuropa har man en anden tilgang til outdoormøbler. Det handler om, at man bare er meget mere udenfor qua vejret. Udelivet er derfor anderledes end herhjemme. Det betyder også, at deres udedekorering er noget mere eskaleret, end vi ser det i Norden,” forklarer Charlotte Thorhauge Bech.

Derudover spiller det også en rolle, at møbler i Syden står ude hele året, modsat dem i Norden. Charlotte Thorhauge Bech fortæller også, at der er forskel på, hvad der efterspørges:

”I Danmark spørges der efter materialer, der kan tåle vand og er vejrbestandige. Sydpå er det mere, om tekstilerne bliver blegede af solen. Men hos Blomus laver vi ikke forskellige kollektioner. Vi laver møbler, der kan begge dele.”

”Vi ser et skred i udstillerformater”

Foruden Formland er Blomus blandt de faste udstillere på en lang række messer i Europa, blandt andre Salone del Mobile, Ambiente, Trendset, Maison & Objet, Formex og Oslo Design Fair. Brandet følger derfor også med i udviklingen inden for messer.

”Vi ser et skred i udstillerformater. Messer er et meget koncentreret format, men messen er i sin generelle form i opbrud,” siger Charlotte Thorhauge Bech.

Hun ser det eksempelvis ved, at flere og flere vælger messer fra og egne showrooms til. Og det forstår Charlotte Thorhauge Bech egentlig godt, for messer er dyre og ikke ret bæredygtige. Netop derfor fylder det meget hos Blomus at tænke nyt og udvikle sig undervejs. Det kommer blandt andet til udtryk ved, at Blomus genbruger sin messestand på samtlige af ovenstående messer for at agere ansvarligt.

Et andet område, hvor Blomus oplever en rivende udvikling, er på kontraktmarkedet.

”Der er sket rigtig meget med outdoorefterspørgslen på kontraktmarkedet. Det har virkelig rørt på sig. Vores daybeds er nu er finde på mange hotelterrasser, og vi oplever en stor efterspørgsel på vores modul­sofaer, der kan sammensættes efter behov,” fortæller Charlotte Thorhauge Bech.

 

Formland tænker anderledes

For Blomus er det Formlands evne til at tænke ud af boksen og tilbyde en hal allokeret til outdoor, der har overbevist dem om at have to stande på årets messe. Hun tror og håber på, at der vil kunne tiltrække nogle andre interessenter end vanligt, og så vil de gerne støtte op om nyheden.

”Jeg synes, at Formland er gode til at tænke anderledes. Det er et rigtig fint tiltag, at Formland inkorporerer outdoor i deres messe. På den måde får man samlet nogle kompetencer, for på messer kommer man nemt til at blande sine mange kollektioner. Det giver et andet outcome, når man har et centraliseret outdoor­univers,” slutter Charlotte Thorhauge Bech.

Foto: Blomus