En ny undersøgelse viser, at flere danskere har taget deleøkonomiens løsninger til sig. Alene i de seneste seks måneder har 925.000 danskere benyttet sig af deleøkonomi, men det er ikke helt uden omkostninger. Dele af befolkningen er stadigvæk skeptiske overfor de deleøkonomiske løsninger.

Siden 2014 er antallet af danskere, der benytter sig af deleøkonomi, mere end seksdoblet. Alene i det seneste halve år har 925.000 danskere i Danmark benyttet sig af deleøkonomiens fordele som for eksempel leje af bil eller bolig. Det viser ny måling fra YouGov.

Undersøgelsen, som YouGov har foretaget for Nordea, viser, at procentdelen af danskere, der benytter sig af deleøkonomi, de seneste fem år er gået fra 3 til cirka 20 procent. De hyppigste brugere af deleøkonomien er de 26-39-årige. Inden for denne målgruppe er det hver tredje, som har valgt en deleøkonomisk løsning.

Ifølge undersøgelsen er penge den afgørende faktor for at benytte sig af deleøkonomi. Hvad enten det drejer sig om at tjene eller spare penge, så svarer hver anden, at penge er den primære årsag til at benytte sig af konceptet.

 

Deleøkonomien volder problemer

Trods flere og flere danskere tager de deleøkonomiske løsninger til sig, så viser undersøgelsen også, at danskerne kun benytter sig af dem tre gange årligt. Det kan hænge sammen med, at næsten 50.000 danskere er løbet ind i større skader på ting eller juridiske tvister, hvilket er uheldigt, mener Nordeas forbrugerøkonom Ann Lehmann Erichsen:

”I dag er der ikke noget uvildigt forum, hvor folk kan mødes og få vendt problemerne i mindelighed. Det risikerer at afholde mange fra at deltage i deleøkonomien, og det vil være rigtig synd,” udtaler hun i en pressemeddelelse.

De dårlige oplevelser kan være én af grundene til, at danskere kun har benyttet deleøkonomiens løsninger tre gange i løbet af det seneste halve år, eller i det hele taget har valgt at holde sig fra konceptet. Ann Lehmann Erichsen mener derfor, at der er behov for en ordning, hvor partere kan løse uoverensstemmelserne.

”Det ville være i både forbrugernes og samfundets interesse, hvis vi kunne løse tvister opstået i deleøkonomien på en enkel og billig måde. Samtidig kunne man så også identificere de områder, hvor det oftest går galt og finde løsninger som gør, at flere får en god oplevelse fremadrettet med at dele,” forklarer hun.