Ifølge Dansk Erhvervs årlige prognose for julehandlen i danske butikker og på webshops er der fremsat et forsat højt niveau for mersalg. En fjerdedel af mersalget forventes at komme fra detailhandelsbutikker, der sælger tekstiler og husholdningsudstyr mv.

Dansk Erhverv laver en årlig prognose over julehandlen i danske butikker, hvor julehandlen defineres som mersalget i dansk detailhandel i julemånederne (november og december). Derudover er der også sat store forventninger til årets internetsalg.

Med gode privatøkonomiske forudsætninger, som ses i øjeblikket, forventer Dansk Erhverv, at årets julehandel kan fastholde det høje niveau fra sidste år og vil stige yderligere med cikra 0,7 mia. kroner svarende til en stigning i størrelsesordenen 5 procent. Derfor forventes det, at julehandlen i år lander på cirka 14,4 mia. kroner. Det svarer til, at mersalget i julemånederne er cirka 5.400 kr. per husstand sammenlignet med resten af året. En fjerdedel af mersalget i julemånederne kommer fra detailhandelsbutikker, der sælger tekstiler og husholdningsudstyr mv. Det er samlet set et forventeligt mersalg på 3,6 mia. kroner i år.

70 procent af mersalget i forbindelse med julen finder stadig sted i december trods tendenserne for tidligere julegaveindkøb, som sker som følge af blandt andet Black Friday.

Udover detailhandlen er der rekordhøje forventninger til e-julehandlen i 2018. På baggrund af en befolkningsundersøgelse, forventer Dansk Erhverv, at 26 procent af juleindkøbene foregår via internettet. Det er hele fire procentpoint højere end i 2016, hvor Dansk Erhverv lavede en tilsvarende befolkningsundersøgelse.